משמעת מים

איך מקפידים על שתיית מים ומה הקשר בין בקבוק על השולחן ואפליקציה בטלפון? כל השיטות שיגרמו לכם לשתות יותר

14/07/2013
גליה לנגלי-ג'וטר קבלו עדכונים מגליה
  • RSS
» 10-12 כוסות מים ביום (צילום: Thinstock)

חשוב לדאוג לתגבר את שתיית המים בקיץ, גם כשהמזגנים מדמים לנו טמפרטורה אירופאית קרירה. על-פי המלצות משרד הבריאות הכמות הנדרשת בממוצע היא כ-8-6 כוסות מים לילדים ו-12-10 כוסות למבוגרים ליום.

המים חיוניים לפעילות התקינה של הגוף בכל מערכת ורובד - העור, המפרקים, טמפרטורת הגוף, פעילות העיכול, ועוד, כולם מסתמכים על נוכחות מספקת של מים. גם בלי להגיע למצב של התייבשות קיצונית, מחסור קבוע במים, יוביל לתחושת עייפות, כאבי ראש, יובש בפה ובעור.

לעיתים קרובות יש נטייה לבלבל בין רעב וצמא. אספקה סדירה של מים לגוף תבטיח שבזמן רעב נהייה מדויקים, ונאכל לפי הצורך. יתר על כן, עייפות ותחושה גופנית כללית לא טובה כתוצאה מהתייבשות קלה, עלולים להוביל לאכילת יתר, לא מדויקת או לא מספקת.

מה אפשר לשתות אם לא אוהבים מים?

 

  • מי שרגיל לשתות רק מיצים או שתייה ממותקת, יכול בהדרגה למהול את המשקה במים עד שכמעט ולא נשאר ממנו זכר. זו עוד סיבה מדוע חשוב להרגיל ילדים לשתות מים מגיל צעיר, כדי לקבע את הטעם וההרגל הבריא הזה, בלי שיהיה צורך למחוק הרגלים קודמים.
  • טמפרטורת המים ומקורם (בקבוק, מתקן טיהור מים, ברז) משפיעים על טעמם, לכן כדאי להתעקש קצת ובכל זאת למצוא את הסוג והאופן בהם המים טעימים ביותר.
  • אפשר להוסיף ניחוח וטעם למים על ידי הוספת פלח לימון או נענע ואפילו להתפרע עם פרוסות פירות וירקות.
  • חליטת תה צמחים צוננת (בהמתקה מינימלית, ואם אפשר, בלי)  למשל: לימונית, לואיזה, נענע או כולן ביחד שמכינים מראש ושומרים במקרר או מקפיאים בקוביות, אותן ניתן לשלוף בשמחה ולרענן את המשקה.

מותר לשתות בזמן הארוחה?

שתיית כוס מים לפני הארוחה מסייעת להרגיע מעט את תחושת הרעב ולגשת לאוכל בצורה נינוחה יותר.  כוס מים בסוף הארוחה, מנקה את הטעמים שנשארו (גם חליטה מרעננת טובה כאן) ומסייעת כטקס סיום האכילה.

יש גישות המצדדות בהפרדה מוחלטת בין שתיה ואוכל, אך למעשה אין מניעה ללגום (בעיקר אם המזון חריף, מלוח או יבש), אבל לא כדאי להעמיס בשתייה בזמן הארוחה, במיוחד לא במשקה מוגז -  כדי לא ליצר נפיחות ואי נוחות בבטן.

משמעת מים - איך עושים את זה?

רובנו נמצאים במרחבים ממוזגים, עסוקים בעניינינו לאורך היום ופשוט שוכחים לשתות. איך אפשר בכל זאת לשמור על שגרת שתייה?

  • אפליקציה בטלפון או במחשב הנייד, המתזכרות אחת לשעה בצלילי פכפוך מים.
  • לוח שתייה על המקרר, על שולחן העבודה או בכל מקום גלוי לעין, מצוין גם עם ילדים - דאגו לסמן וי או להדביק מדבקה על כל כוס מים ששתיתם, ואם הסימונים דלילים זה הזמן לתגבר את השתייה בהמשך היום.
  • להכין מראש בקבוק על השולחן ולמלא בכל פעם שהוא מתרוקן (היד נשלחת מאליה אל הכוס גם תוך כדי תקתוק שורות אלה...). כדאי להוסיף בקבוק גם ליד המיטה ואחד בתיק, ליתר ביטחון. מומלץ להקדיש ולקשט בקבוק ייחודי לכל ילד, ולדאוג כמובן שיהיה נקי ועם מים טריים מדי יום.

_______________________________________

גליה לנגלי-ג’וטר היא מטפלת בהתנהגויות אכילה ויועצת לתזונה בריאה.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה