מדיטציה בפעולה: 2 תרגילים לרוחניות במטבח

מלאכת הבישול היא הזדמנות נפלאה להימצא בזמן הווה, להיות בתוך הרגע. שני תרגילים למדיטציה בעת בישול, יעזרו לכם להתמקד בריחות ובטעמים תוך מודעות מלאה

11/07/2013
הפינגטון פוסט קבלו עדכונים מהפינגטון
  • RSS
» המקום להרגע: המטבח. (צילום: THINKSTOCK)

איפה משוטטות המחשבות שלכם כשאתם מבשלים? האם את עסוקה בתכנון סדר היום שלך בזמן שהסכין מתקרב לאצבעותייך ככל שהגזר הולך ומתקצר? האם מוחך עדיין שקוע במשהו מרגש שהתרחש קודם לכן, משחזרת לעצמך איזו שיחה שוב ושוב כשאת מכניסה לסיר את האורז או את הפסטה?

כשאנחנו חושבים קדימה, או אחורה, אנחנו לא יכולים להימצא בהווה. מלאכת הבישול היא הזדמנות נפלאה להימצא בזמן הווה, להיות בתוך הרגע, במודעות מלאה, במקום להיות פזורי-דעת, לחוצים או עמוסים מדי. זו הזדמנות לאמן את המוח, להבין מה זאת אומרת להיות כאן ועכשיו, עם תחושה בריאה של הוקרה, של סבלנות. זו גם הזדמנות לחזור ולהרגיש את האוכל שאנחנו אוכלים.

להלן שני תרגילים קצרים בבישול מדיטטיבי, מאת מומחי המדיטציה של Headspace, כדי לעזור לך למצוא קצת זמן לעצמך בתוך מה שנחשב בדרך כלל למלאכה משמימה.

שני התרגילים מיועדים להתאים לסוגי מזון שונים שאתם מכינים. אם מדובר במאכל מבושל או אפוי בתנור, למשל, מספיק להישען אחורה ולשמור על ערנות לחושייך, תוך כדי התמקדות בנשימה. אבל אם אתם מבשלים, צולים או מטגנים משהו על הכיריים, עליכם להישאר פעילים ומעורבים, כשאתם מערבבים, מנערים, הופכים או מטגנים.

זכרו: כדי להפיק את המירב מהתרגילים האלה, כדאי מאוד לנתק את הטלפון ולסלק כל הסחות-דעת אחרות מהמטבח.

תרגיל 1: בישול איטי (שאינו מצריך פעילות רבה)

1. הניחו את התבשיל בתנור, בגריל או בקדירה, כוונו את הטמפרטורה ואת הטיימר והקפידו לוודא שאתם לא צריכים לחשוב על דברים אחרים.

2. שימו כסא לא הרחק מהתנור והתרווחו עליו. אין מה לעשות, חוץ מלהיות קשובים לצלילים, לריחות, לתחושות, למחשבות, בעודכם ממקדים את תשומת הלב בנשימה. נסו את זה כמה דקות בכל פעם, בתור התחלה. אולי תכנסו למטבח מידי עשר דקות עד רבע שעה, כדי לחזור על התרגיל ולהבחין בשינויים.

3. אין צורך לדאוג אם המחשבות נודדות בזמן שאתם עושים את התרגיל הזה. אבל ברגע שתבחינו בכך, החזירו את תשומת לבכם אל הנשימות. לאחר מכן הפנו את תשומת הלב אל חושייכם האחרים, כגון חוש הריח, אל הטמפרטורה ההולכת ומתחממת במטבח, או אל בטנכם המקרקרת כשמיצי העיכול מתחילים לגעוש בה לקראת הארוחה.

4. נסו להיות מדויקים ככל האפשר בזיהוי הריחות השונים, הארומות, הטעמים והמאכלים המתבשלים. דמיינו שאתם מנסים ללכוד כל בת-ריח, כל גוון וגוון. מפתיע להיווכח כמה אפשר לזהות כשמתמקדים בכך.

5. כשאתם מתחילים להיות מודעים לדברים האלה, תראו שמחשבותייכם מבקשות לנדוד. האם הן נסחפות אל זכרונות עבר, אולי כאלה המתקשרים לריחות של ארוחות שאכלתם פעם? ואולי הן דוהרות לעבר העתיד, מדמיינות מה יהיה טעמו של האוכל? זה לא דורש מכם כל אנליזה או מחשבה מעמיקה, אלא רק להיות שם, להיות מודעים.

תרגיל 2: בישול מהיר (יש הרבה מה לעשות)

1. התחילו ממש מהרגע שאתם מרתיחים את המים, או שופכים את השמן למחבת. היו קשובים לצלילים, לריחות ולתחושות שמעורר חום המחבת או הסיר.

2. כשאתם מתחילים לבשל את המאכלים השונים, שימו לב איך הוספת כל מרכיב למזון משפיעה על הניחוח הכללי של התבשיל. הרשו לעצמכם להיות מודעים במאה אחוז לחושים השונים, במקום לשקוע במחשבות. בכל פעם שמחשבותכם נודדות, נסו להחזיר את תשומת לבכם לצלילים ולריחות.

3. נסו להיות מודעים לכך שמצב-רוחכם והמחשבות משתנים תוך כדי תהליך הבישול. החום מדכא אתכם? אתם מתחילה להיות לחוצים כדי להספיק לעשות את כל הדברים יחד, או שאתם מלאי ביטחון, מרגישים בשליטה? בשלב זה אל תנסו לשנות את התחושות האלה - מספיק שתפתחו מודעות אליהן.

4. בעודכם בוחנת את התהליכים שעובר מוחכם, השתמשו בחושים הפיזיים בתור מקום בטוח, אליו תוכלו לחזור אם תרגישו שהרגשות מציפים אתכם. למשל, במקום להרגיש לחוצה מכך שאת נלחצת - החזירי את עצמך אל הארומה של האוכל. במקום להרגיש תסכול מכך שאתה מרגיש מתוסכל, החזיר את תשומת לבך אל רחשי המזון במחבת או בסיר.

5. במשך כל התרגיל, שימו לב איך המוח שלכם מתנהג. האם הוא מרגיש נינוח להיות "בתוך הרגע", או שהוא נוטה לברוח, לתכנן דברים עתידיים, או להיסחף בזכרונות עבר? המודעות שלכם למחשבות תעזור לכם להפיק את המירב מהתרגיל הזה, שיכול לגרום לרוב האנשים ליהנות מחווייה חגיגית יותר במטבח.

>> תרגום מאנגלית: שרית פרקול. לכתבה המקורית בהפינגטון פוסט




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה