שוק רמלה המחודש: יום כיף טעים וצבעוני

מאפים עיראקיים, משקאות הודים, חמוצים משגעים וכמובן המון המון פירות וירקות: זה מה שמחכה לכם בשוק המקורה ומעורר התאבון שברמלה

תבלינים בשוק

מי הולך לשוק פעם בשבוע לעשות קניות? אנשים ברי מזל. כאלה שגרים לא רחוק משוק אטרקטיבי, שפנויים בשעות הטובות של השוק, שמצויידים בסל על גלגלים כמו של פעם –  ושמתמידים בחוויה הצבעונית, האותנטית, והשמחה הזו, עד לחסכון כספי משמעותי. אנו, היתר, נאלצים להסתפק בכרטיס המועדון לסופרמרקט המנוכר, ולהתגעגע לשוק הכרמל/מחנה יהודה/שוק ראש העין/ השוק הבדואי בבאר שבע/וכו', שהחיים המודרניים הרחיקו אותנו מניחוחותיו,, ושאותו נפקוד רק בימי חופש מיוחדים.  אבל יש לנו יתרון: מכיוון שאנחנו לא פוקדים את השוק מספיק, כל ביקור הופך לאטרקציה. בעיר שלנו, ועל אחת כמה וכמה בעיר אחרת –  אז הנה עוד שוק להתגעגע אליו, שוק רמלה.

כן, יום כיף בשוק – למה לא? המחפשים להעביר יומם בימי חופש קיציים שהתחילו כעת, יכולים למצוא מזור בכרטיס רכבת לרמלה, ולבקר את השוק המקורה החדש. זו יכולה להיות חוויה גסטרונומית לכל המשפחה, כזו שממלאת את הבטן והעיניים, ומחזירה אותך הביתה עם ירקות טריים לכל השבוע.

שוק רמלה הוקם בסוף התקופה העותומאנית וקיים כבר למעלה מ – 100 שנה – אבל מעולם לא היה אסתטי כמו היום. בשיתוף פעולה מרשים של העירייה והסוחרים, הסתיים לאחרונה פרוייקט של החלפת תשתיות המים, הביוב, הסדרת מערכת הניקוז, עבודות פיתוח, הסדרת תוואי השוק וקירוי השוק והסדרת התאורה והתקשורת. התוצאה ניכרת לעין, בשוק נקי, מרווח, מוצל, המציע בכל יום רביעי שפע של פירות וירקות, תבלינים, מאפים, בגדים, נעליים ועוד.

התחלנו את הסיבוב שלנו בפחממות חמות עם טוויסט מקומי: בין שלל הבייגלע והבורקסים, תמצאו כאן את הקעקט, כעך עיראקי מעודן, שהסוד שלו הוא בחוויאג'-  לא רגיל, אלא חוואיג' לעוגות. גם הבורקס הטורקי של "בורקס רמלה" טוב מאוד, וכדאי לזלול אותו עם כוס לימונדה, ולהתהפנט מהדרך בה היא נמזגת מכוך סודי בבסטה, בפטנט עולמי וחד פעמי ככל הנראה.

המשכנו בין בסטות צבעוניות של ירקות ופירות, חלקן סטנדרטיות וחלקן מסקרנות באופן מיוחד (בסטה שלמה שמוכרת רק דלעות, שעשו לנו חשק לחגוג האלווין), עד לאחד מאבני היסוד של השוק: "חמוצי כרמל". בעסק המשפחתי והתוסס הזה, נדמה שיש סיפור מאחורי כל זית, מלפפון חמוץ, חציל כבוש, עלה גפן ממולא (וכה טעים!) וכף של חומוס, אבל בעל הבית בוחר לספר לנו דווקא על העמבה. מכירים את הביטוי "בישול איטי?". ובכן, מה דעתכם על עמבה שאת המנגו שלה מחמיצים במשך לא פחות משנתיים, בביתו של בעל הבסטה? מדהים לחשוב שבימים אלו הוא עומל על עמבה שתהיה מוכנה רק ב-2015. בעולם של אינסטנט, שבו בתי עסק נפתחים ונסגרים במהירות והמשמעות של מסורת קולינרית הולך ואוזל – זהו שיעור טוב באורח רוח. ועדיין, לא יגרום לי להתקרב לעמבה, אבל היי, זו רק אני.

ברחוב צדדי של השוק מתחבאת המכולת ההודית, פינת חובה לכל מטייל, לכל אוהב אוכל, לכל מי שמתגעגע להודו, גם אם מעולם לא היה בה. המכולת קטנה וצפופה, לצערי היא לא מצטלמת טוב, אבל את השפע שמתחבא בה חייבים לחוות: החל משלל תבלינים וגרגירים, מי ורדים לבישול, ועד לחטיפים תעשייתיים שהגיעו לכאן היישר מהודו ואפילו תוספי שיער! קוקטייל הריחות שבפנים הינו בלתי ניתן לתיאור. בחוץ. תלוי פוסטר המספר כי המשפחה בעלת המקום, משפחה הודית יהודייה ותיקה ברמלה – מפיקה ארועים מסורתיים, כמו חינות ומסיבות הודיות. כדי להשלים את החוויה, טעמנו פלודה, משקה שמעולם לא נתקלתי בו בדלהי או דראמסללה, כנראה שיש דברים שצריך להגיע לרמלה בשבילם: שילוב של מי ורדים, זרעי בזיליקום, אטריות קונפלור וגלידת פיסטוק. קשה להחליט אם התוצאה יותר יפהפיה או מרעננת, בכל מקרה – מומלץ ביותר.

אחרי הקינוח, ישבנו למנה העיקרית – ביום שוק מותר להפוך את הסדר, לא? מכל מסעדות העדות המפוזרות ברחבי השוק, המסעדה  העיראקית של נאג'י היא המפורסמת ביותר, ברמלה וגם מחוצה לה. הצוות האנרגטי לא יבזבז את זמנכם, יושיב אתכם בשולחן, ימלא אותו בלחם וסלטים לרוב ומיד יציב כל סועד בפני הדילמה הקיומית: קובה או קבב? ואם קובה, איזה? סלק, או במיה? המנות ממשיכות להערם על השולחן, קשה לעקוב אחריהן, אבל את טעם רוטב הבמיה של הקובה, שנשזר יפה גם במנות האורז המצויינות – לא אשכח בקרוב. מתקתק, טרי, חצוף וטעים-טעים.

הכי כיף ללכת לאיבוד בשוק באופן ספונטני, לשוטט כשלרשותכם קצת כסף מזומן, כמה שעות פנויות, ואין לכם מטרה מלבד מילוי הקיבה. אבל מי שבכל זאת רוצה חוויה יותר מובנית, ימצא עניין בסיורי הטעימות שעיריית רמלה מתכננת להוציא, עם כרטיס טעימות התקף אצל לא מעט מהמסעדות והבסטות, אשר יונפק במוזיאון העירוני. עד אז, אפשר כבר להוריד באנדרויד אפליקציית "סיור ברמלה", שמלווה אתכם בשוק ובאתרים היסטוריים הנמצאים בקרבת מקום, ומסבירה על כל אתר ואתר.

צילומים: הדס בשן וצילומי יח"צ