5 הטעויות הגדולות של בעלות עסקים קטנים

כל בעלת עסק עשתה טעויות בתחילת דרכה ולפעמים גם בהמשך, אבל למדה מהן והמשיכה הלאה. לפעמים עצה של בעלת ניסיון יכולה לסייע בדרך להצלחת העסק שלך

29/05/2013
אוריה גנור קבלו עדכונים מאוריה גנור
  • RSS
» לתת מכל הלב? (צילום: Thinstock)

אחרי ששיבחתי אתכן בפוסט הקודם, בו כתבתי על התענוג של עבודה משותפת אתכן, הרשו לי להעביר גם מעט ביקורת בונה. לצד כל הדברים שרובכן עושות נכון, ישנן כמה נקודות שכדאי לשים אליהן לב. הנה חמש הטעויות הנפוצות ביותר שבעלות העסקים שעבדתי איתן עשו במהלך הזמן:

טעות ראשונה - לא עניין של טעם

בכל הקשור לויז'ואל, כלומר לנראות של המותג שלך, חשוב להבין שזה לא עניין של טעם. נשים רבות נוטות לבצע בחירות על סמך טעמן האישי, ולא על סמך מה שנכון למותג. האם אני אוהבת את הצבעים? את הפונטים? את הקו העיצובי? את הלוגו שלי? אז הנה לכן הצהרה שאולי לא תאהבו כל כך, אך היא מוכחת פעם אחר פעם - ויז'ואל הוא לא עניין של טעם. לוגו לא אמורים לאהוב. לוגו לא אמור להיות "יפה". אז מה כן? לוגו אמור להיות טוב. אם היו מעצבים עבורך לוגו שלא היית אוהבת, אבל היו מבטיחים לך שהוא יסייע להגדיל את הכנסות העסק שלך בעשרות אחוזים - מה היית עושה? כמובן שרצוי שתאהבי את המותג שלך. הרי בסופו של דבר את המותג של עצמך. אבל חשוב יותר מכך, הוא שהלקוחות שלך יתאהבו במותג שלך. מעצבת פנים מוכשרת ומקסימה שעבדתי איתה בעבר לא אהבה את הלוגו שעיצבתי עבורה. לאחר מסע שכנועים, הצלחתי לשכנע אותה. היום? היא מאוהבת במותג שלה ומצליחה מאוד בתחומה.

טעות שניה - זה לא את, זה הלקוח שלך

נשים נוטות לפעול מהרגש. את זה כולם יודעים. השאלה היא מה המשמעות של כך בעסקים? ובכן, המשמעות של בחירה רגשית עשויה להיות מבורכת במקרים מסוימים, ומזיקה במקרים אחרים. בעבר הלא רחוק ליוויתי בעלת חנות שבחרה לעשות הכל מהלב. כל בחירה עסקית שלה נעשתה מהלב, והאהבה הכנה שלה למקצוע שכנעה אותה שדי בכך כדי להצליח. הלקוחות הגיעו, ראו, ולא חזרו שוב. אז מה השתבש בכל זאת? כשאתן מקימות עסק עצמאי, אל תבצעו בחירות על סמך מה שאתן אוהבות או חושבות שהוא נכון. בצעו בחירות על סמך מה שקהל היעד שלכן אוהב וחושב שהוא נכון. בסופו של דבר, קהל היעד שלכן הוא זה שאמור להיות מרוצה. מחקר שוק בסיסי יכול ללמד אתכן על טעמו ועל צרכיו של קהל היעד שלכן, ומומלץ מאוד להקשיב, להפנים, ולהתאים את המותג לכך - מבחינת הנראות, המוצרים, השירות, הנהלים והניהול. רק כך אפשר באמת להצליח.

טעות שלישית - אמא בשתי משרות מלאות

אני יודע שאתן עסוקות. הילדים, הסידורים, הבית, העסק, הכל נכון, אבל לא תצליחו לשכנע אותי שאין לכן זמן. אמנם זמן הוא המשאב הכי יקר והכי דל שיש לנו, אך הוא גם ככל הנראה המשאב היחיד שנתון במידה מסוימת לשיקול דעתנו ולסדרי העדיפויות שלנו. ניהול זמן יעיל הוא עניין של החלטה בלבד. מומלץ לבעלות עסקים רבות לעשות שימוש בתוכנה ממוחשבת לניהול פרויקטים או בתוכנת פתקים (יש כאלו בשפע באינטרנט, ובחינם), ולנהל רשימת מטלות מסודרת. השימוש בתוכנה ממוחשבת מסייע לעשות סדר בבלגן, ומכאן - לנהל את הזמן בצורה יעילה. מומלץ לחלק את המטלות לימים ולאמץ לעצמכן חוק בעל יעבור - אסור לדלג על שום מטלה. לפעמים פתאום אין חשק, ולפעמים פתאום אתן עייפות, אבל זכרו - למטלות יש תכונה רעה - הן לא מבצעות את עצמן. בנוסף לכך, ניהול זמן יעיל, בנוסף להחלטה שלא מדלגים על שום מטלה, מאפשר לתת שירות טוב יותר ללקוחות. הבטחתם ללקוח שתחזרו אליו ביום ראשון בבוקר? אנא, חזרו אליו ביום ראשון בבוקר, ולא ביום שני בבוקר.

טעות רביעית - על איכות משלמים

נשים מנסות לעשות ויתורים ולהגיע לפשרות עסקיות בלי שום סיבה מוצדקת. איך סבתי ז"ל הייתה אומרת? העיקר שכולם יהיו מרוצים, חוץ ממני, לא נורא. בעסקים – זו לא הדרך. מפיקת אירועים שעבדתי איתה אמרה לי "אני חייבת להוריד מחירים. רק כך יפנו אלי". לשמחתי הצלחתי לשכנע אותה שזו הטעות הכי גדולה שהיא יכולה לעשות, ובסופו של דבר היא הודתה לי על כך. הבה נבהיר דבר אחד - הלקוחות שלכן לא מחפשים את המחיר הכי זול. הם גם לא מחפשים את המוצר הכי טוב. הם מחפשים אך ורק את בעל המקצוע או את נותן השירות שהם יכולים לסמוך עליו בעיניים עצומות. מותר ורצוי כמובן להציע הנחות או מבצעים מפעם לפעם, אך פשרנות, ויתורים והנחות כמדיניות עסקית היא לא יעילה. אם אתן יודעות שהמוצר שלכן מצוין, או שהשירות שאתן מספקות הוא מצוין (כמובן לא על סמך מה שאתן חושבות אלא על סמך מה שקהל היעד שלכן משדר לכן), אל תתביישו לגבות עבורו את המחיר שלדעתכן הוא המחיר הראוי.

טעות חמישית - ביקורת כמנוף לצמיחה

נשים רבות שעבדתי איתן סיפרו לי על לקוחות ביקורתיים שביקרו אצלן, ועל כמה שהן נפגעו מכך. לעיתים הפגיעה מהלקוחות הללו היתה קשה כל כך, עד שאבדו להן החשק והמוטיבציה להמשיך וליצור. חשוב להבין כי ביקורת היא חלק בלתי נפרד מעולם העסקים, אך במקום לתת מקום להיעלבויות - תנו מקום ללמידה. ביקורת מצד קהל היעד שלכן היא ברכה, משום שהיא הדרך הטובה ביותר ללמוד אותו ולהכיר אותו. בעסקים, כמעט אין דבר חשוב יותר מהיכרות עם קהל היעד שלך. היכרות טובה עם קהל היעד שלך תאפשר לך ליצור מענה איכותי לצרכים שלו. הדרך היחידה לדעת מהם אותם הצרכים היא להקשיב לקהל היעד שלך. גם לביקורת.

________________________________________________________

אוריה גנור הוא מומחה למיתוג עסקים קטנים ובעליו של סטודיו "אוריה גנור" למיתוג ותקשורת חזותית.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה