בריא לאכול את זה?

האם אכילת מזון מן החי, כלומר בשר, דגים, מוצרי חלב וביצים - אכן חיונית ובריאה לנו או מזיקה וגורמת למחלות? 4 מומחים מציגים עמדות בעד ונגד. והויכוח ממשיך...

19/05/2013
אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • RSS

המודעות לתזונה נכונה ולהשפעת התזונה על הבריאות היא כבר מזמן לא "רק טרנד" בארץ. חנויות טבע צצות כמו פטריות אחרי אנטיביוטיקה, סופרמרקטים ייעודיים למזון אורגני נמצאים בכל פינה, וכבר לא צריך להרחיק למושב אלמוני כדי לקנות פירות וירקות נטולי ריסוס. גם מסעדות טבעוניות ומנות טבעוניות במסעדות "רגילות" הן עניין שיגרתי ושכיח. טופו הוא יקיר העם, והדיון הכופר בחשיבותם של מוצרי חלב פרץ מזמן את גבולות האינטרנט.

אבל האם שלל הדעות שנשמעות בעד ונגד מאכלי בשר, דגים ומוצרי חלב מבוססות מדעית, או שאנחנו מתבססים על תחושות בטן, תרתי משמע, שלא לומר דעות קדומות, או ניזונים משמועות ומסרטונים ויראליים ברשת שאין יודע למי יש אינטרס להפיצם (אבל אפשר לנחש)?

זה הרקע לקיומו של כנס אוכלים בריא, המתקיים זו השנה החמישית ברציפות הכנס מייסודו של פורטל התזונה Eatwell והוצאת הספרים פוקוס המתמחה בספרים בנושא תזונה ואורח חיים בריא (לפרטים אודות הכנס, ראו בסוף הכתבה) . במסגרת הכנס יציגו ארבעה דוברים, כולם אנשי אקדמיה, שניים מהם רופאים, דוברים את דעתם המלומדה, בעד ונגד, המתבססת על נסיונם המקצועי ועל שלל מחקרים. תשפטו בעצמכם:

בעד אכילת מזון מהחי

מיקי בן דור:  לתזונה מן החי ישנה חשיבות

בשנת 1980 פורסמו בארה"ב המלצות להעלאת הצריכה של דגנים מלאים, ירקות ופירות ולהורדת הצריכה של שומנים וחלבונים מן החי. בדיקה של מגמות התזונה בארה"ב מגלה שאכן היתה להסברה השפעה רבה, אלא שדווקא מאז שיעור חולי הלב, הסוכרת והמחלות האוטואימוניות עלה פי כמה ו-75% מהאוכלוסיה הבוגרת סובלים ממשקל יתר.

זיהוי הכשלון הקולסלי הזה גרם לי להקדיש את זמני למחקר על הקשר בין תזונה לבריאות. מצאתי שהטעות הבולטת ביותר בהמלצות הוא אי ההתאמה בינן ובין התזונה במשך 2.5 מיליון שנות התפתחותו האבולוציונית. מסקנותי הן שהאבולוציה האנושית היא משימפנזה, האוכל בעיקר פירות וצד מעט בשר, לאדם המסתמך על בשר ושומן כמרכיבים עיקריים בתזונתו. מערכת הלעיסה והעיכול שלנו הותאמו לאכילת בשר ואכן הממצא הארכיאולוגי הפרהיסטורי, שעיקרו עצמות חיות גדולות וכלי אבן ששימשו לציד ולביתור בשר, לא מותיר מקום לספק.

המחקר המדעי בתזונה סובל משימוש יתר במחקרים תצפיתיים מסוג "מחקר סין" שאינם משמשים במדע לקביעת סיבה ותוצאה. מחקרים תקפים יותר עם קבוצת ביקורת שוללים את חשיבותם של פירות, ירקות ותזונה דלת שומן לבריאותנו, ומצד שני מאשרים את חשיבות התזונה מן החי. הפופולריות העולה של תזונת ה"פליאו" בארה"ב וגם בארץ היא עדות ליתרונות הבריאותיים שאנשים רבים חווים ממעבר לצריכה מוגברת של בשר ושומן מן החי על חשבון דגנים ושמנים תעשייתיים.

מיקי בן דור הוא דוקטוראנט בחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב ובעל הבלוג www.paleostyle.co.il

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ד"ר גל דובנוב-רז: כדי למנוע חסרים תזונתיים

הרכב התזונה לאוכלוסייה הכללית, כפי שמומלץ על ידי ארגוני בריאות גדולים וממשלות, נבנה על סמך מחקרים רבים ואיכותיים, שנערכו במוסדות המחקר הטובים בעולם ובקרב אוכלוסיות מגוונות. פירמידת המזון (או "צלחת המזון") האמריקאית היא תוצר של ידע מדעי מצטבר המתייחס לקשת רחבה של אוכלוסיות, החל מילדים, נשים בהריון, ועד בעלי מחלות כרוניות, פרי עבודת מומחים מהמובילים בעולם בנושא התזונה. חשוב לדעת כי המלצות התזונה הן דינמיות ומתעדכנות באופן שוטף על פי צורכי האוכלוסייה, המחלות הכרוניות הנפוצות אשר קשורות לתזונה והתקדמות הידע בתחום.

הרכב התזונה המומלץ כיום כולל ירקות ופירות, דגנים מלאים, וכן מוצרי חלב ובשר מן החי והצומח. המלצות אלו פותחו מתוך הכרת החסרים התזונתיים אשר עלולים להתרחש בהעדר צריכת סוג מזון מסוים, ואשר עלולים להשפיע על גדילה ותפקוד, ומתוך הכרת המחלות הכרוניות המושפעות מצריכת כמויות קטנות מדי או גדולות מדי, של מרכיבי מזון אחרים.

לצריכת מזון מהחי ישנם יתרונות רבים: זהו מקור לחלבון איכותי, מקור עיקרי לסידן, מקור עיקרי לברזל, מקור לוויטמיני  B12 ו-D, ומקור לדגים העשירים בחומצות שומן מסוג אומגה 3 ומרכיבים נוספים. לפיכך, לשם שמירה על בריאות שלמה ותפקוד גופני ומוחי מיטבי, אני ממליץ להיצמד להמלצות התזונה המדעיות המוכרות שתוארו לעיל.

ד"ר גל דובנוב-רז MD MSc הוא רופא ילדים, רופא ספורט, בעל תואר שני בתזונה קלינית, מנהל מרפאת ספורט, תזונה ואורח חיים בריא, בית החולים אדמונד ולילי ספרא לילדים, תל השומר ומרצה בכיר בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר, אוניברסיטת ת"א


נגד אכילת מזון מהחי

ד"ר עדיאל תל-אורן: בגלל הנזק הפזיולוגי והאקולוגי

למרות שבחרתי בטבעונות לפני שנים רבות, אינני כופה בחירה זו על מטופלי ותלמידי. היתרונות של הטבעונות מבוססים על אלפי מחקרים מדעיים בתחומי בריאות הציבור, הרפואה הקלינית, הביולוגיה והביוכימיה, וכן על ניסיון קליני של אלפי רופאים ומטפלים. מחקרים אלו הוכיחו את הנזק הפיזיולוגי המצטבר כתוצאה מתזונה עתירת חלבון ומהחשיפה לכימיקלים רעילים, הורמונים, וזיהומים אצל בני אדם הצורכים בשר בעלי חיים, ביצים ומוצרי חלב.

ב-23 השנים של עבודתי כרופא טבעוני ומרצה בתחום הרפואה הפונקציונאלית והתזונה, נוכחתי חד-משמעית בחשיבות הרבה שיש לטבעונות מאוזנת כדרך למניעה וטיפול במחלות כרוניות, ולשיפור הבריאות הכללית על פי בדיקות מעבדה והמצב הקליני של המטופלים.

כמו כן, הגישה הטבעונית מונעת את הנזק הרב לסביבה ולאקולוגיה כתוצאה מאכילת בעלי חיים, ואת הבעיות האתיות הכרוכות בסבל של מיליארדי בעלי חיים בבתי החרושת של תעשיית הבשר ומוצריו. לכן, למעשה אין הצדקה לעימות בנושא כזה, ולא ברור לי מדוע, למרות הידע הרב, הוא עדיין מתקיים.

ד"ר עדיאל תל-אורן (MD, DC, CCN, DABFM, LN) הוא ד"ר לרפואה כללית, ד"ר לכירופרקטיקה ובעל הסמכה לרפואה פונקציונאלית, רפואה חמצונית–כילציה, תזונה קלינית ואנליזה של מוגבלויות. מכהן כפרופסור אוניברסיטאי למדעים רפואיים, תזונה ורפואה פונקציונאלית וכן כפרופסור באיגוד האמריקאי והבינלאומי לתזונאים קליניים.  מקים רשת הבריאות אקופוליטן – שסניפה בישראל  הוא מרפ"י, המרכז לרפואה פונקציונאלית בישראל

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ד"ר גיל יוסף שחר: בגלל הסיכון למחלות

במאות  מחקרים נמצא שצריכת מזון מן החי מעלה סיכון למחלות רבות, כגון מחלות לב, יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות ממאירות ועוד. ככל שצריכת המזון מן החי היתה גדולה יותר, כך עלתה שכיחות המחלות.

נכון שבמזון מן החי יש גם דברים טובים. הוא מכיל ברזל סזמין לספיגה, כמו גם מינרלים אחרים חשובים, הוא מכיל ויטמין B12 , מכיל את כל חומצות האמינו החיוניות ועוד. אך יש לו גם חסרונות רבים: החלבון שלו מעלה חומציות בדם הרבה יותר מחלבון מן הצומח. לעליית החומציות יש השפעות שליליות רבות כולל גרימת איבוד סידן רב בשתן. חלק ניכר מהשומן מן החי הינו רווי, שנמצא במחקרים כבעל נטייה גבוהה יחסית לשקוע בדפנות העורקים. מרכיב נוסף בעייתי בשומן הינו כמות האומגה 6 שהוא מכיל, שומן הגורם לדלקתיות בגוף.

מזון מן החי הוא כיום המזון העשיר ביותר ברעלים ומזהמים - הן רעלים אורגניים והן מתכות כבדות. רעלים אלו נוטים להצטבר ברקמת השומן של בעלי חיים. אלו רק חלק קטן מחסרונות המזון מן החי. אין ספק שכיום, כל הרוצה להיטיב עם בריאותו, טוב יעשה עם יפחית באופן משמעותי את צריכת המזון מן החי מתוך ידיעה שלמעלות מזון זה יש תחליפים מעולים.

ד"ר גיל יוסף שחר (M.D.) הינו רופא קונבנציונאלי, מומחה לרפואה תזונתית וניקוי רעלים. הוא המייסד והמנהל של המרכז לרפואת הרמב"ם – www.rambam-medicine.org.il

---------------------------------------------------------------------------------------

אוכלים בריא 5 - כנס תזונה ובישול בריא. חמישי, 30.5, בין השעות 23:00-18:00. שישי, 31.5, בין השעות 16:00-8:30 www.eatwell.co.il www.focus.co.il תיאטרון גבעתיים, רמז 40 גבעתיים. רכישת כרטיסים בקופת התיאטרון (03-7325340 שלוחה 2) ובאתר האינטרנט www.t-g.co.il




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה