רוצים לצאת מהלחץ? עיזרו לאחרים

שימו לב מתי אתם שוכחים מהדאגות והבעיות - לרוב כשאתם עסוקים. ה"בילוי" בלחץ הוא בעצם בילוי עם עצמך, ולכן הפתרון הוא למצוא עיסוקים, לעשות ספורט ולעזור לאחרים

05/08/2013
רפי יעקובי קבלו עדכונים מרפי יעקובי
  • RSS

אני מתייחס ללחץ כאל בילוי אינטנסיבי ממכר ביותר. הפסיכולוגיה, לדעתי, שוגה בכך שהיא מחפשת את הסיבות ללחץ. הרי האנשים השרויים בלחץ טרודים בתוכן - דאגות שונות, חובות מעיקים, אהבות נכזבות, התנכלויות בעבודה. הרשימה הזו יכולה להיות אינסופית, וכנגד הלחץ ממליצים על שיטות הרפיה והרגעה.

הרוב מחמיצים בכך את מה שבאמת קורה. נניח שהאדם נתון בלחץ משום שהוא שרוי בחובות מעיקים. זהו מצב כרוני שלא אמור להשתנות. אם למשל, אתן לו כסף לכיסוי חובותיו, אפשר היה לחשוב שהסטרס יתנדף ומכאן ואילך ירגיש אחרת. וזה לא כך. הוא צפוי להרגיש ריקנות משונה שעד מהרה תתמלא בתחושת סטרס חדשה. זהו האופי של התמכרות, כל התמכרות שהיא. הבילוי הזה פוגע בעצם השגת שינוי להפגת הסטרס. למשל, אם אתה מתהפך במיטתך כל הלילה בלחץ החובות המעיקים, לא הוספת שקל אחד לחשבון הבנק שלך. הבילוי בלחץ בא במקום עשייה רלוונטית שיכולה להוליך לשינוי.

ברוב המקרים גם מי ששרוי בלחץ, לא שרוי כל הזמן בלחץ. שימו לב מתי אתם שוכחים לזמן מה את הלחץ. האחד, שיש לו עבודה מעניינת, מגלה שבזמן העבודה הוא מרגיש באופן יחסי טוב ורק אחרי העבודה הוא סובל. האחר, מגלה שכשהוא עם חברים טוב לו. מישהו אחר, צופה בסרט פעולה ונח מלחציו. מכאן, נוסיף עוד פירור של הבנה מועילה. הבילוי בלחץ, הוא בעצם בילוי עם עצמך. אתה אפוף בדאגותיך במעגל סגור. כאילו מבוסס בבוץ טובעני. אבל, בכל פעם שאתה מצליח לצאת מעצמך ואתה מתייחס אל משהו אחר, אתה נח מהלחץ.

טיפ ראשון - תסרקו את רשימת העיסוקים התרבותיים שלכם ותנסו לדלות מתוכם את אילו שאתם מצליחים להתרכז בהם. במקרים קשים במיוחד, לכו לעזור בבית חולים, או במגן דוד. כשאתם עוזרים לחולים ולפצועים, בעיותיכם האישיות מתגמדות.

טיפ שני, חיוני להצלחה, הוא פעילות גופנית נמרצת. יש לזה גם משמעות של עזרה ראשונה ומיידית. לבד או בחברה, לא חשוב כל כך מה אתם עושים. הליכה, ריצה, אופניים. בשלב זה, עדין לא שיניתם את מצבכם הבסיסי, אבל באופן מיידי, אתם מרגישים הרבה יותר טוב. גם פעילות מינית מעניקה לנו הרגשה טוב. עוד לפני שחוללנו שינויים.

עכשיו, אחרי שהנחת את השכבה הראשונה של עשיה ידידותית, אתם פנוים להיות פרודוקטיבים וליצור שינוי נמרץ יותר, או בנוסח אחר, תמצאו או תייצרו פתרון או תרופה למכאובכם. למשל, במקום להיות לחוץ מחובות, שאלו את עצמכם מה אפשר לעשות כדי להגדיל הכנסות.

בעלך נטש אותך והתאהב באישה אחרת ואת מרוסקת וסובלת. בשלב מסוים את מוצאת גבר אחר, וכשאת חבוקה בזרועותו, הסבל מתחיל להתפוגג ועד מהרה שלומך משתפר והולך. מכאן את מחוללת שינוי בזהותך. שינוי תרבותי עמוק שבו את לומדת לעסוק בדברים מרתקים במיוחד. עם אנשים ידידותיים ומעניינים. מה שדוחק לשוליים את העיסוק הקודם הממכר, בלחץ.

אפשר כמובן, גם לעשות מדיטציות ותרגילי הרפיה, ואפשר גם לקחת לתקופה מסויימת, תרופות הרגעה. הפיכת החיים למלאי סיפוק ועניין ממילא מעניקה גם שלווה ורוגע. על כן, נעדיף לקדם את היכולת להפיק את זה, על פני תרגילי הרגעה ועל פני לקיחת תרופות הרגעה.

___________________________________________________________

רפי יעקובי, פסיכולוג ובעלים של "בית ספר לידידות".

[email protected]




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה