6 דברים שלמדתי מבעלות עסקים קטנים

גם בתחום העסקים יש הבדלים מהותיים בין גברים ונשים. מי חושב שהוא יודע הכל, מי מוכן לקחת סיכונים ולמי יש יותר סבלנות? גברים ממאדים ונשים מנוגה, גרסת העסקים הקטנים

09/04/2013
אוריה גנור קבלו עדכונים מאוריה גנור
  • RSS
» גישה נשית (צילום: Thinstock)

במהלך הזמן זכיתי לעבוד עם קרוב ל-400 לקוחות עסקיים. כ-85% מתוכם הן נשים. רובן המוחלט של הנשים שעבדתי איתן הן בעלות פרופיל חברתי כמעט זהה: נשים דומיננטיות, חזקות ועצמאיות, בין הגילאים 28-65, בנות המעמד הבינוני-עליון ומעלה המתגוררות באזור המרכז. כמעט כולן החליטו להקים עסק עצמאי לאחר שעבדו כשכירות והרגישו שזה פשוט לא מספיק להן.

במהלך עבודתי עם אותן נשים על בניית מותג, גיליתי כמה הבדלים מהותיים בין נשים לגברים - באופן שבו הן ניגשות להקים ולנהל עסק קטן. הנה כמה מהם:

1. חזון הוא שם המשחק

תהליך מיתוג מתחיל בשאלה - "לאן את רוצה להגיע?". לעומת לקוחותיי הגברים שלרוב סיפקו לי תשובות במספרים ובגרפים, הנשים דיברו יותר על שיתוף, על שליחות ועל רגש. כששאלתי "איך היית רוצה שהמותג שלך ייראה?" רוב התשובות שקיבלתי לא היו ברמת ה-LOOK (כמו אצל גברים), אלא ברמת ה-FEEL. כלומר, מרבית התשובות לא היו בנוסח "אני רוצה שזה ייראה כך וכך", אלא בנוסח "אני רוצה שמי שייראה את זה ירגיש או יחשוב כך וכך...".

הנשים שעבדתי איתן נטו לראות תמונה ברורה ואופטימית יותר של עתיד המותג שלהן. הן ידעו לתאר לי לפרטי פרטים איך הן רוצות שהוא ייראה, יתפקד וייתפס בעיני קהל היעד שלהן. כמעט ולא שמעתי אמירות כגון "אני רוצה שיקנו אצלי בכמה שיותר כסף", אלא יותר אמירות כגון "אני רוצה שיאהבו את המותג שלי ושייהנו לחזור אליו שוב ושוב". קונדיטורית מדהימה שעבדתי איתה לא מזמן, ביקשה ליצור מצב שבו אנשים יאהבו לבוא לבית הקפה שלה, לשבת בנחת, לשתות קפה טוב, לאכול פרוסת עוגה טובה וליהנות מאווירה נעימה. בניגוד לרבים מהגברים שעבדתי איתם, היא לא ביקשה ליצור מצב שבו באים, קונים והולכים.

2. אמונה שלמה

"אני מאמינה במותג שלי בעיניים עצומות" אמרה לי בעלת חנות, "ואני מוכנה לקחת סיכונים מתוך אמונה שהם לא באמת מסכנים אותי או את המותג שלי", היא הוסיפה. בשנות עבודתי שמעתי לא מעט את המשפט הזה, על כל גרסאותיו. מרבית הנשים שעבדתי איתן האמינו במוצר שלהן או בשירות שהן מספקות, והיו מוכנות לקחת סיכונים כלכליים מרחיקי לכת כדי לקדמם. בנוסף לכך, בעלות עסקים רבות נטו להיות מחושבות יותר מהגברים שעבדתי איתם, על אף האמוציות והאמונה המלאה בדרך. במילים אחרות - הן שוקלות ומחשבות כל צעד, אך צועדות אותו באמונה שלמה בדרך שלהן.

3. גיוס משאבים

בעלות עסקים נוטות לנצל בצורה אפקטיבית יותר את המשאבים העומדים לרשותן. הן לא תחששנה לבקש עזרה או דעה מקצועית, הן ינצלו לטובה ובצורה חכמה יותר את הקשרים שצברו בדרך והן תצלחנה לייצר שיתופי פעולה יעילים שבסופו של דבר יניבו פירות של הצלחה. רוב הנשים שעבדתי איתן ידעו איך להיעזר, ממי לבקש עצה ואיך ליישם בצורה טובה את העצות שקיבלו. לעומתן, מרבית הגברים שעבדתי איתם לא הסתמכו על עזרה חיצונית או על דעה נוספת, והקפידו לבצע את כל המטלות בעצמם, למרות בזבוז הזמן ועודף כאבי הראש.

4. סבלנות ופשרנות

כמעט כל הגברים שעבדתי איתם קיוו לקבל את המוצר המוגמר מהיום לאתמול. לעומתם, רוב הנשים הבינו שרומא לא נבנתה ביום אחד, ושלדברים טובים לוקח זמן להבשיל. הנשים הללו נטו לסמוך עלי בתור איש המקצוע, נתנו לי חופש פעולה מלא והמתינו בסבלנות. בנוסף, רוב הנשים הסכימו להתפשר על המוצר המוגמר כפי שדמיינו אותו בעיני רוחן, בתמורה למוצר מוגמר טוב יותר ממה שציפו לו. תאמינו או לא, אך גברים רבים שעבדתי איתם סירבו בתוקף לקבל מוצר טוב בהרבה ממה שהם חשבו שהם יקבלו בטענה שזה לא מה שהם חשבו שהם יקבלו. לא חבל? לקוחה ותיקה שלי אמרה לי פעם "אני מעולה בתחום שלי, אבל אני לא מבינה דבר וחצי דבר במיתוג עסקים. אני סומכת עליך, צא לדרך." מעולם לא שמעתי משפט כזה מגבר.

5. הסכמים צריך לכבד

כמה שכיף לעבוד איתכן. מבחינתכן - הסכם זה הסכם. בניגוד מוחלט לבעלי עסקים רבים, בעלות עסקים ברובן משלמות בזמן, עומדות במחויבויות ודואגות שהפרויקט ידפוק כמו שעון שווייצרי. דד-ליין זה דד-ליין. במקביל לכך, רוב הנשים קוראות כל אות וכל פסיק בהסכם, וידעות לעמוד על שלהן בעת הצורך.

6. למידה מתמדת

באופן גורף - בעלות העסקים היו קשובות יותר לעומת בעלי העסקים שעבדתי איתם. כמעט כל הנשים שפגשתי הגיעו לפגישת הייעוץ הראשונה עם מחברת ועט, בעוד הגברים הגיעו עם עצמם. הנשים שפגשתי ניסו ללמוד עד כמה שאפשר את תחום העיסוק שלי ואת התמורה שהן תקבלנה ממנו. הן שאלו שאלות קשות, בחנו מקרוב את כל האפשרויות העומדות לרשותן והצליחו לבסוף ליישם את כל מה שלמדו בצורה הטובה ביותר.

לסיכום, תענוג לעשות אתכן עסקים.

______________________________________________________________

אוריה גנור, מומחה למיתוג עסקים קטנים ובעליו של סטודיו "אוריה גנור" למיתוג ותקשורת חזותית.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה