6 צעדים בדרך לעצמאות הילדים

ילדים צמאים לעצמאות ואף ידרשו אותה אם לא תוענק להם. בשלב מסוים מגיע הרגע שצריך לוותר על השליטה הכמעט מוחלטת על חייהם ולתת להם ללמוד מהטעויות של עצמם

27/03/2013
ליליאן ללום קבלו עדכונים מליליאן ללום
  • RSS
» רגע, חכי לי (צילום: Thinstock)

חג הפסח בו חוגגים את חירותם של בני ישראל, הוא הזדמנות מצוינת עבורנו ההורים, לזכור שגם הילדים שלנו זקוקים ליציאת מצרים משלהם בדרך לעצמאות, וכי עלינו ללמוד כיצד לתת להם להוביל את חייהם ולאפשר זאת.

מידת העצמאות שאנו מעניקים לילדים תלויה בגילם ובמידת הבשלות שלהם. בשנים הראשונות כשהילדים עוד קטנים, תפקידנו כהורים להעניק להם עצמאות תפקודית, קרי, לאפשר להם ללמוד צעד אחר צעד כיצד לבצע משימות לבד - לאכול, להתלבש, להתקלח ועוד. ככל שהזמן חולף והילדים גדלים, עלינו להרחיב את מידת העצמאות שאנו מעניקים להם גם לעצמאות רגשית ומחשבתית, שמתבטאת ביכולתם להתנהל לבד ללא נוכחות הורית, לקבל החלטות באופן עצמאי, להחזיק בדעה נפרדת משלנו, לעמוד על שלהם ועוד.

כאימא לשלושה ילדים אני מודה כי מדובר באחד האתגרים הכי קשים שהייתי צריכה לעמוד בהם כהורה, למרות היותי אשת מקצוע ומדריכת הורים. ריכזתי מספר תובנות וטיפים שיעזרו לכם ההורים להתגבר על הקשיים בדרך לעצמאות של הילד:

  • איפה אני נגמר והילד מתחיל - עליכם לקבל את העבודה שהילד שלכם הוא אדם בפני עצמו ולא המשך ישיר שלכם, ולהגיע להבנה שיש לו אישיות, רצונות וחלומות משלו שהולכים ומתעצמים ככל שהוא גדל. כהורים עליכם לתת לילד את ההזדמנות ומרחב לבנות את עצמו בצורה עצמאית ונפרדת, היות והעצמאות מאפשרת לו לגלות ולהבין את העולם ואת עצמו. כהורים עליכם לשים בצד את הצרכים והציפיות שלכם, ולמקד את ההחלטות סביב הרצונות והחלומות של הילד.
  • ויתור על השליטה - חשוב להבין את השינוי בתפיסת התפקיד שלכם כהורים ככל שהילד מתבגר, ולהפנים את המעבר מהורה שמכתיב כל החלטה בחייו של הילד להורה שתפקידו ללוות את הילד בהחלטות שהוא לוקח ובחלומות שהוא בוחר להגשים. מדובר באתגר לא פשוט, היות וכחלק מהתהליך עלינו לוותר על השליטה הכמעט מוחלטת שיש לנו על חייהם של הקטנטנים שלנו. שחרור השליטה מאלץ אותנו כהורים לעמוד מול הפחדים שלנו לעתידם של הילדים, ולהכיר בחשש שלנו לאבד את התפקיד החשוב והמרכזי שיש לנו בחייהם כדמות נערצת וחזקה. למרות החששות והפחדים, חשוב לזכור כי באופן טבעי ילדים צמאים לעצמאות ואף ידרשו אותה אם לא תוענק להם, לכן חשוב שאנו כהורים נקיים דיאלוג פנימי ביננו לבין עצמנו, נתעמת עם החששות והפחדים ונעביר להם את המושכות בזמן המתאים.
  • כישלון הוא חלק מהחיים - כהורים עלינו להתגבר על האינסטינקט הטבעי להגן על הילד מפני כל אכזבה וכישלון, ולאפשר לו לעמוד בפני תסכולים ואתגרים על מנת שיילמד להתמודד איתם. במרבית המקרים הבחירה  לעשות ולהחליט במקומם של הילדים, היא דווקא הבחירה הקלה והנוחה יותר עבורנו כהורים, היות והיא חוסכת מאתנו את הקושי להכיל ולהתמודד עם העובדה שהילדים שלנו חווים אכזבות וקשיים. אולם, חשוב לזכור כי ילד אשר לא התנסה בקשיים וכישלונות לא יילמד איך להתמודד עמם, וכי על מנת שילד יפתח תחושת מסוגלות ובטחון עצמי, עליו ללמוד מהן היכולות שלו בדרך של ניסוי וטעייה. כדברי הנרי דייוויד ת'ורו - "כל חץ הפוגע במטרה הוא תוצאה של מאה החטאות".
  • העדר עצמאות יוצרת תלות – ניתן לדמות את העצמאות של ילדים לשריר.  שריר שלא מפעילים ומאמנים אותו, נותר בלתי מפותח וחלש, וכך גם העצמאות. ילד אשר הוריו אינם מצליחים לשחרר אותו אינו מתנסה בחוויה של עצמאות ובהתמודדות עצמית עם מצבים וקונפליקטים, ולכן "שריר" המסוגלות שלו אינו מתפתח. בהתנהלות מסוג זה הורים מגבילים את ההתפתחות העצמאית של הילד ויוצרים תלות שלו בהם. תלות זו עלולה להקשות על הילד להשתלב במסגרות ופעילויות המחייבות עצמאות ונפרדות מסוימת אליה מורגלים בדרך כלל בני גילו. בנוסף, ילד תלותי אשר סבור שאינו יודע ומסוגל לעשות ולהחליט בעצמו, עלול לגדול להיות מבוגר אשר נעדר יכולת לעמוד על דעותיו ונתון לשליטתם של אחרים.
  • לא להיעלם מהתמונה - נוכחות היא הדבר החשוב ביותר מצדנו ההורים בתהליך של הילד בדרך לעצמאות. בשלבים הראשונים חשוב לעזור לילד לבנות את עצמו כחזק ומודע, אבל גם שנותנים לו עצמאות הנוכחות ההורית בעלת חשיבות מכריעה. חשוב לסמוך עליו אבל בו בזמן להיות לצידו ולתמוך בו, שכן בשלב זה יש לנו כהורים אלמנט של מניעה באמצעות שיחות שאנו מנהלים עם הילדים, שיח פתוח, קשב והבנה.
  • מותר להציב גבולות - חשוב לזכור שעצמאות אינה העדר גבולות. עצמאות היא אומנם שלב חשוב להתפתחות תקינה של הילד, אבל כמוה גם הצבת גבולות. גם שהילד גדל, הוא עדיין ילד, וחשוב לשמור על סמכות הורית ולהבהיר לו שעליו לפעול במסגרת הגבולות החינוכיים שאתם מציבים. כמו בכל דבר,  גם כאן חשוב האיזון בין מסגרת גבולות הנקבעת ומופעלת תוך שיקול דעת ובין מתן מרחב עצמאי לילד.

ליליאן ללום היא פסיכולוגית חינוכית ומנהלת מכללת הורים במנהל החינוך בעיריית ראשון לציון. מכללת הורים תקיים ביום רביעי ה-3 באפריל הרצאה ללא תשלום בנושא אימהות ובנות בבית העם בראשון לציון.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה