האם את אוכלת בצורה נורמלית?

אולי זו הדיאטה שיצאה משליטה, אולי זו התלות שפיתחתן באוכל כנחמה ופיצוי, שגרמו לכן לאכול יותר ממה שאתן צריכות, כלומר – בצורה לא נורמלית. איך יודעים ומה עושים?

20/03/2013
נטע גולן - דיאטנית קלינית קבלו עדכונים מנטע גולן - דיאטנית קלינית
  • RSS

איכשהו, מתישהו, בתוך עולם השפע שאנחנו חיים בו, איבדנו את היכולת – ואת המנגנון – לאכול בצורה טבעית. רובנו אוכלים יותר ממה שאנחנו צריכים, ובדרך כלל – מבלי שבכלל נחוש רעב.

מדוע זה קורה? יש לכך מספר סיבות שקשורות לדרך שבה האכילו אותנו בילדותנו. למשפטים שהורגלנו לשמוע כגון "אם לא תאכלי לא תגדלי" או "אם לא תגמרי מהצלחת יבוא שוטר". יש ביננו שהתפתחה אצלן  תלות באוכל, כעוזר לנחמה, פיצוי או הרגעה. בנוסף, די ברור שרובנו גם מושפעות מתרבות הרזון והיופי ועסוקות בניסיונות חוזרים "לרדת רק 2 ק"ג", או לחזור לג'ינס המדליקים ההם, שלבשנו לפני שנכנסו להריון הראשון.

80% מהנשים לוקות באכילה מופרעת

אכילה מופרעת - זו לא הגדרה פסיכיאטרית או רפואית, אפילו לא מחלה או תסמונת. על פי נסיוני, מדובר בתופעה שלוקות בה 80% מנשות המדינה וכנראה גם העולם.

לפני מספר שנים עבדתי בחדר כושר ידוע בתל אביב, במסגרתו קיבלה לכל אחת מהנרשמות פגישה אישית עם דיאטנית. הייתי בתחילת דרכי ונדהמתי לגלות עד כמה הנשים היפיפיות והחתיכות – עם מרביתן הייתי מתחלפת תוך שנייה – כלל אינן מרוצות מגופן, מדרך אכילתן וממשיכות להיאבק עם ניסיונות חוזרים ונשנים של דיאטות שונות. מאז המשכתי ללמוד, להתפתח ולהעמיק בתחום האכילה הריגשית. הנשים שפגשתי במהלך השנים היו נשקלות כמעט כל יום וחלקן מספר פעמים ביום, אכלו מתוך תחושת אשם ובושה ובכל יום פצחו בדיאטה חדשה.

מרוב שאנחנו עסוקות ברצון להיות רזות יותר, לשנות את הגוף, לאכול פחות, להימנע ממזונות מסוימים, להתאפק וכדומה – התנתקנו שלא באשמתנו ממנגנון הרעב והשובע הטבעי; מרוב שנקלענו לדפוסי אכילה שמלווה ברגשות אשמה, לתחושה שאכילה היא דבר שמחובר להצלחה או לחוסר הצלחה - שכחנו כבר מה זו אכילה פשוטה וטבעית, אכילה שנועדה להנאה עד שובע נעים.

מבולבלות? לא בטוחות מהי אכילה נורמלית? נסו לבחון מה מתוך המשפטים שלהלן נכונים או אינם נכונים לכן. בעזרתם תוכלו להבין האם גם אתן לוקות באכילה ריגשית או כזו שמונעת מגורמים חיצוניים ולא מתחושות פנימיות של רעב ושובע. רק כשתבינו את ההבדל, תוכלו לעשות שינוי בהתייחסות שלכן לאוכל, משקל ודיאטות.

  1. אכילה נורמלית – זה כשאוכל הוא לא מקור ההנאה היחיד בחיים ואת מרגישה שאת ממצה את החיים גם בלי קשר לאוכל
  2. אכילה נורמלית – זה כשאת אוכלת מתוך רעב
  3. אכלנית נורמלית - זה כשאת מפסיקה לאכול כשאת שבעה ומסוגלת להשאיר אוכל על הצלחת
  4. מי שאוכלת באופן נורמלי זוכה להפסקות של מספר שעות ביום, במהלכן היא אינה מרגישה רעבה ולא חושבת על אוכל
  5. כשאת אוכלת בצורה נורמלית את נהנית לאכול ממגוון מזונות
  6. אכלנית נורמלית שומרת על משקל יציב, ואם היא עולה או יורדת במשקל זה לא יותר מ2-3 ק"ג, בכל פעם
  7. אכלנית נורמלית לא צריכה להישקל,  אלא אחת לכמה חודשים בלבד, ולפעמים אפילו שנים
  8. אכלנית נורמלית אינה מחליטה האם לאכול או לא לאכול מזון מסוים על פי מידת הקלוריות שבו, אלא לפי מידת הרעב והתשוקה שלה למזון מסוים
  9. כשאת אוכלת בצורה נורמלית את נהנית לאכול ונקייה מרגשות אשמה לאחר אכילה.

כיצד תוכלו לחזור ולאכול אכילה נורמלית?

עכשיו, כשהבנתן מהי אכילה נורמלית, ואולי גיליתן שיש לכן בעיה קלה – או יותר מקלה – כיצד תוכלו לחזור ולאכול אכילה נורמלית? ובכן, נחוצים לכך כמה שלבים:

  1. להבין כי המטרה היא לאכול נורמלי, בניגוד להגדרת מטרות שגויות, כמו לרדת במשקל, להפסיק לאכול מתוקים, או להפסיק לאכול מאפים. כל מטרה שתוגדר בצורה שלילית תשיג את המטרה ההפוכה. ככל שתרצו להפסיק לאכול מתוק, כך המוח יימשך יותר ויותר למתוק.
  2. לדעת מהי אכילה נורמלית,  כדי לצייר את תמונת האכלנית האידיאלית שאתן רוצות להיות.
  3. לבדוק אילו רגשות מניעים אתכן לכיוון האוכל ואילו פחדים גורמים לכן להמשיך לאכול. לעשות עבודה פנימית כדי להבין מהו המקור שגורם לאכילה, מכיוון שבתת המודע שלנו נמצא כל המידע המנהל את ההרגלים שלנו, כדאי להיעזר בשיטות טיפול הפונות אל התת מודע, כירק בפנייה אליו נוכל לסגל הרגלים חדשים.
  4. ללמוד להתנהל במגוון של רגשות ולהצליח להיות ברגש. הבעיה שלנו היא לא הרגש עצמו, אלא המחשבות והפחדים שאנו מלבישות על הרגש. ברגע שאנו מפסיקות להתנגד לרגש ומצליחות לשהות בו, אין לנו שום צורך לטשטש אותו על ידי אכילה.
  5. לסנכרן מחדש את מנגנון הרעב והשובע ולהתחיל לאכול בהתאם לצרכיו הפנימיים של הגוף, דרך אימוץ הרגלי אכילה שיאפשרו הקשבה פנימה.

---------------------------------------------------------------------------

נטע גולן היא דיאטנית קלינית, שמזמינה את מי שרוצה לשנות הרגלי אכילה לקבל קורס החינמי לשינוי הרגלים

לכתבות נוספות של נטע גולן




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה