מדוע כדאי לשתות תה: כל היתרונות הבריאותיים

הסבתות המליצו לשתות תה כשכואבת הבטן או מצוננים. כיום, מלבד התה השחור של הסבתות ישנם בישראל סוגים שונים וחדשים של תה – כמו תה לבן ותה אולון. לכולם תועלות בריאותיות מוכחות

28/02/2013
מדור שיווקי קבלו עדכונים ממדור
  • RSS

האגדה מספרת על קיסר שישב לו בשקט עם כוס מים חמים ביד, כשעלה סורר וחצוף נשר לו לתוך הכוס, והשאר היסטוריה. הסינים, ההודים והיפנים, לכל אחד מהעמים חובבי התה הללו יש גירסה משלו לאגדה וטענות לגילוי המשקה. למרות המחלוקת, יש דבר אחד ברור מעבר לכל ספק – תה הוא המשקה הנצרך ביותר בעולם. ובזמן שאתם קוראים שורות אלה, נמזגות עשרות אלפי כוסות מהבילות ברחבי הגלובוס.

אל תתנו לאריזות הצבעוניות והשונות להטעות אתכם, תה יש רק אחד, והוא עשוי מצמח ה- Camellia Sinensis. מה בכל זאת מבדיל בין סוגי התה?  אומנות  הגידול, הקטיף והעיבוד של עלי השיח, מניבה את הארומה והטעמים השונים, ואפילו משפיעה על היתרונות הבריאותיים של כל אחד מהם. לפני שהם נארזים או נקשרים בשקיק, עלי התה עוברים תהליכים של  אידוי, קלייה, רידוד וייבוש –  ולכל סוג, רצף הפעולות הייחודית לו.

תה לבן – נגד סרטן

למעשה אלו עלי השיח העדינים הנמצאים בחלקו העליון, במצבם הטבעי ללא כל עיבוד. הם נקטפים בראשית האביב, קמלים ומיובשים בתהליך מדוייק, ללא מגע מכני או חימום קיצוני. כיוון שכך, תה לבן מכיל ריכוז גבוה של נוגדי חימצון וויטמינים, ונחשב לבריאותי במיוחד. מחקרים מצאו בו איכויות נוגדות סרטן, וכן תכונות נוגדות וירוסים וחיידקים.

התה הלבן נחשב לאצילי, משום שהיה יקר ונדיר, ונמזג רק לקיסר סין ופמלייתו.  וגם היום הוא מהיקרים שבסוגי התה, ומחירו יכול להגיע גם למאות שקלים.  מבין שני הסוגים הנפוצים "באי-מו-דן" הוא הנגיש יותר ברמת המחיר ומספק את אותם יתרונות.

תה ירוק – מסייע בהרזיה

מה לא נאמר כבר על התה הירוק? כתרים רבים נקשרו לו, החל מנפלאות ההרזיה ועד למניעת סרטן, ובדרך גם הפחתת כולסטרול, שיפור במחלות עור, הרגעה נפשית ומניעת מחלות לב. כל זאת בזכות העובדה שעלי התה לא עברו חמצון ושומרו בהם החומרים החשובים למערכת החיסונית כדוגמת הטאנינים, הקטאכינים ונוגד החמצון EGCG. תה ירוק הוא המשקה הפופולרי בסין, ומומלץ לשתות אותו אחרי האוכל לשיפור תהליכי העיכול, במיוחד לאחר ארוחה כבדה.

תה אולון – מרגיע ומונע השמנה

תהליך החימצון בתה אולון הופסק באמצע, ואפשר לומר שהוא נמצא בשלב שבין תה ירוק לשחור. לכן הוא טעמו רענן כמו של התה הירוק, ועשיר כשל תה שחור. בעוד שסוגי התה האחרים נחשבים מעוררים, האולון הוא תה מרגיע ומתאים גם  לשתייה בערב ולפני השינה, ובסין משלבים אותו גם  במדיטציה. מחקרים מצאו כי הוא מסייע במניעת השמנה והסדרת פעילות העיכול, הוא מוריד את רמת הסוכר בדם ומתאים גם לספורטאים. בנוסף הוא נמצא כמוצלח בהשלמת הטיפול באטופיק דרמטיטיס.

תה שחור – מפחית סיכון למחלות לב ומפחית דלקת

זהו התה הנפוץ, שרובנו מכירים, המהווה את חלק הארי  מצריכת התה העולמית ואותו, מן הסתם, תמצאו בארמון המלכה הבריטית בחמש אחר הצהרים. הוא מקבל  את צבעו הכהה כתוצאה מחימצון מלא של העלים ומכיל את כמות הקפאין הגבוהה ביותר מבין סוגי התה. הוא גם שומר על טעמו לאורך שנים רבות.

התה השחור נחקר ונמצא כי גם הוא מפחית סיכון למחלות לבמפחית דלקת ומחזק את המערכת בחיסונית וגם מומלץ לטיפול בכאבי ראש, שיפור תהליך העיכול ומחמם את הגוף היטב בחודשי החורף.

תה פואר – מסייע בהרזיה ומפחית כולסטרול

אם שמות סוגי התה עד כה נשמעו לכם מוכרים וידועים ואולי אפילו נמצאים אצלכם במטבח, תה פואר (Pu-erh) הוא עדיין בגדר אקזוטיקה לצרכן התה הממוצע. אחד הכינויים להם זכה פו-אר שן הוא "תה של דוגמניות צרפתיות", בזכות תרומתו להרזיה. שם נוסף לו זכה הוא "הקוניאק של עולם התה" בזכות תהליכי היישון שפו-אר שן עובר. בזכותם, ערכו עולה עם הגיל, אפילו עד לעשרות אלפי דולרים. עושים בו שימוש בעלים הוותיקים של הצמח ובאופן מסורתי, תהליך ייצורו אורך כ- 20 עד 30 שנה. הסינים פיתחו תהליך של יישון מואץ, וכיום ניתן לייצרו בחודשים ספורים בלבד.

תה פואר דחוס טבעי, הוא בטעם פירותי עם ארומה של פרחים ואילו הדחוס המיושן מאופיין יותר בטעם אגוזים קלויים וניחוח אדמתי. בנוסף לעושר הטעם והארומה הוא נחקר ונמצא מיטיב עם הכבד ומפחית רמות כולסטרול. תה פואר הוא משקה שמומלץ לשתות אחרי האוכל לשיפור תהליכי העיכול, במיוחד לאחר ארוחה כבדה.

כמה עצות לאניני-התה המתחילים:

אלכס יאבלונסקי, מנכ"ל חברת iTea המייבאת ומשווקת בארץ תה סיני, מספק כמה הנחיות למתחילים ולמי שרוצה לשפר את חווית התה שלו:

  • כדאי  להתחיל עם סוגי התה הבסיסיים, שניתן למצוא בחנויות טבע, כגון: תה לבן "באי מו דאן", תה ירוק "לונג'ין", תה אולון "טי גואן ין" ותה פו-אר מסוג "שו". סוגי התה הללו נמכרים בחנויות תה, טבע, בתי קפה ועוד. פרטים נוספים ניתן למצוא באתר חברת iTea.
  • חבילה קטנה של תה עשויה להספיק לכם לשבוע. התנסות בכל אחד מהסוגים תאפשר לכם לאחר כחודש ימים, להכיר את הסוג המועדף ולגלות את השפעת התה עליכם.
  • להכנת תה משובח, חשוב להשתמש במים מינרלים רכים ולהימנע ממי ברז בעלי טעם לוואי העלול לשנות את טעמי התה העדינים.
  • עבור מרבית סוגי התה, למעט פו-אר, יש ראשית להרתיח מים ולהמתין שיתקררו מעט ורק אז לחלוט את העלים בטמפ' של 70-80 מעלות - מים רותחים יכולים "להרוג" את התה הרגיש ועדין.
  • דאגו להשתמש בכמויות מתאימות של עלים (1-2 כפיות לספל) וכמו כן הקפידו להוציא את העלים לאחר הזמן המפורט על האריזה, כדי להימנע ממרירות יתרה.

לפני או אחרי האוכל?

מומלץ לא לשלב תה עם ארוחות אלא ליהנות מהטעמים והארומה העשירה כשלעצמם. אם אתם נוהגים להמתיק את התה בסוכר או דבש או להוסיף עלי מנטה ונענע עדיף שתוותרו על כך. ועם זאת, תה שחור עשוי להוות השלמה מענגת לקינוח, תה שחור מעושן יכול להתאים כמלווה לארוחת גריל "על האש" ואם תרצו להיפטר מטעמי לוואי אחרי ארוחה כבדה, נסו ספל מהביל של תערובות תה עם יסמין.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה