10 דרכים להתמודד עם הפרעת קשב וריכוז

מתלבטים כיצד לעזור לילד בעל הפרעת קשב וריכוז? חיזוקים חיובים, יצירת רוטינות, הקניית הרגלי שינה, פעילות גופנית וזמן איכות משותף יסייעו בין השאר לכם ולילדכם לתפקד בהצלחה

26/02/2013
ליאת מנגד וייס קבלו עדכונים מליאת מנגד וייס
  • RSS
» הילד אינו אשם (צילום: Thinkstock)

כהורים, יש לנו תפקיד מכריע בעיצוב דימויו העצמי של ילדנו, בתפיסתו האישית את עצמו ככישלון או כראוי. באפשרותנו לסייע לו להתמודד בהצלחה עם הקשיים האופייניים להפרעת הקשב ולסייע בידו לבצע שינויים בהתנהלות ובהרגלי חיים, שיאפשרו לו להתגבר על המכשולים והקשיים.

ההיסטוריה מוכיחה כי רבים מהאנשים, שהשפיעו על חיינו לטובה בתחומי החיים השונים, הינם בעלי הפרעת קשב וריכוז (ADHD). ילד בעל הפרעת קשב, הינו בעל כישורים ויכולות רבות ככל הילדים ויכול לגדול להיות מבוגר מצליחן, יוזם ופורץ דרך. בידינו, לסייע בעדו להתגבר על המכשולים והקשיים, לחוות חוויות הצלחה ולחוש ראוי, אהוב ובעל דימוי חיובי.

חשוב שתזכרו: הילד אינו אשם! הוא מאבד דברים, מתחיל משהו ואינו מסיים, שוכח מהי המשימה, משתעמם בקלות ואינו יודע להעסיק עצמו, מדבר המון, זז וחסר מנוחה. כל התופעות הללו ונוספות אינן קורות מפני ש"הילד רע", "לא משתדל מספיק", "מעצבן", "עצלן". לא, הוא אינו כזה! אלה תופעות אופייניות לבעלי הפרעות קשב. אל לכם לכעוס עליו, אלא להכיל, לגלות אמפטיה ולסייע.

הנה 10 טיפים קצרים, שיסייעו לכם ולילדכם לתפקד בהרמוניה ובהצלחה:

  1. חיזוקים חיוביים - ידוע כי יש להרבות במתן חיזוקים חיוביים לכל ילד, אך הדבר נכון שבעתיים בנוגע לילד בעל הפרעת קשב וריכוז, ש"זוכה" לביקורת רבה מסביבתו באופן תדיר. הוא חש כי הוא אינו עונה על ציפיות המורים ומתמודד רוב הזמן עם תחושת האכזבה שהוא גורם לסביבתו. פעמים רבות הוא נתפס בעיני חבריו "כילד המציק", זאת עקב קושי בקריאת מצבים חברתיים או כתוצאה ממצב בו הוא אינו מצליח להיות "הילד המוצלח", "התלמיד המצטיין" לכן הוא ממלא את התפקיד הפנוי – "המציקן". חשוב ביותר לעטוף ילד זה בהרבה חום וקבלה, לחפש ולהדגיש את יתרונותיו ותכונותיו החיוביות.
  2. לראות את ההצלחות הקטנות. הילד התארגן בעצמו בבוקר, הכין במשך חצי שעה שיעורים (גם אם לא סיים), זכר להחזיר את  המטריה מביה"ס... - אל תתעלמו מהצלחות קטנות אלה ואל תקבלו אותן כמובנות מאליהן. שבחו את הילד על הצלחותיו, הראו לו שאתם מבחינים בהן ומרוצים.
  3. הבחינו בין עיקר לטפל. קיימת נטייה להבחין בהתנהגות השלילית ולהעיר עליה. כדי להימנע מהערות שליליות  וגערות רבות במהלך היום, אותן גם כך חווה הילד במסגרות אחרות, ראוי וחשוב לבדוק: על מה נאבקים עם הילד ולמה? האם כל מאבק הוא חשוב? בחרו התנהגות אחת או שתיים, שחשובות עבורכם ועליהן בלבד תגיבו בעונש הידוע מראש לילד. מכל שאר ההתנהגויות השליליות, העלימו עין. כל זאת, כמובן, לא כולל התנהגות אלימה, עליה יש להגיב מיידית. במהלך הזמן, כשההתנהגות השלילית - עליה יש תגובה - פוחתת, ניתן להרחיב ולהוסיף הצבת גבולות להתנהגויות שליליות אחרות. העיקרון המנחה הוא מינון. להרבות בחיזוקים ותגובות על התנהגות חיובית ולבחור הצבת גבולות ברורה, אך מצומצמת.
  4. יצירת רוטינות. יצירת רוטינות במהלך היום, כגון רוטינת בוקר או בערב, רוטינת הכנת שיעורי בית וכדומה, יוצרת תחושת ביטחון ושליטה, כיוון שסדר ההתרחשויות ידוע מראש. דבר זה יוצר שקט ורוגע פנימי ומאפשר התנהלות יעילה. יש לבנות לוח זמנים ומשימות המתאימות ליכולות של הילד. ניתן ליצור טבלאות ולהדביק מדבקה לצד משימה חיובית שבוצעה על ידי הילד.
  5. להימנע מהוראות מורכבות. פשטו כל הוראה למספר הוראות קטנות ותנו בכל פעם הוראה אחת. כמובן, בהתאם לגילו וליכולתו האינדיבידואלית של כל ילד.
  6. צפו מראש סיטואציות מלחיצות והיערכו בהתאם, על מנת להימנע מהן. מצבי לחץ גורמים לבעל הפרעת הקשב להיות מוצף רגשית, מצב שעלול להוביל להתפרצות זעם, עקב חוסר היכולת לווסת את רגשותיו. נסו למצוא דרך להימנע ממצבים אלה. לדוגמא: בעלי הפרעות קשב מתקשים בניהול זמן, כך נוצר מצב שבשעת היציאה מהבית הילד אינו מוכן, דבר הגורם ללחץ. פתרון אפשרי: התכווננו לצאת כחצי שעה לפני המועד הרצוי, כך שאם הילד עדיין אינו מוכן, תוכלו לסייע לו בנחת וברוגע מבלי לעורר אנרגיות שליליות.
  7. זמן איכות. הקדישו זמן איכות לבילוי עם ילדכם, שאינו מותנה בהתנהגות זו או אחרת מצדו. בזמן זה אל תטיפו ואל תגערו. תנו לילדכם לנהל את השיחה. היו קשובים, מכילים ואוהבים. בזמן איכות אין הכוונה בהכרח לזמן ארוך. ניתן לייחד זמן קצר בכל יום, למשל לפני שעת השינה, המוקדשים לנתינת תשומת לב לילדכם.
  8. שימרו על קשר עם צוות המורים בבית הספר והשתדלו לעבוד בתיאום. ילד עם הפרעת קשב וריכוז זקוק לעיתים רבות לתיווך בינו ובין הסובבים אותו. באפשרותכם להסביר למורים את קשייו האובייקטיביים של ילדכם, לחפש ולמצוא פתרונות להתנהלות בבית הספר ו"ליישר קו" באשר לדרישות המורים מילדכם.
  9. עודדו פעילות גופנית. לילד בעל הפרעת קשב וריכוז אנרגיה רבה שעליו לשחרר. פעילות ספורטיבית עשויה לעזור לו לפרוק את האנרגיה בצורה נכונה. פעילות גופנית מעלה באופן מידי את רמת הדופמין במוח ובכך משפרת את רמת הריכוז, תורמת למצב רוח מרומם, משפרת את המוטיבציה ומועילה לשינה טובה יותר.

10.  הקניית הרגלי שינה. ילד עם הפרעת קשב וריכוז עלול לסבול מקשיי שינה בגלל גריית יתר. שינה טובה יכולה לעזור לילד עם הפרעת קשב וריכוז להעלות רמת הריכוז. לכן, יש להקפיד על הרגלי שינה קבועים והימנעות מקפאין במהלך היום. לפני השינה כדאי ליצור בבית אוירה שקטה ורגועה, בין השאר על ידי הימנעות מצפייה בטלוויזיה או משחקי מחשב. כמו כן, היחשפות לשמש ושהייה בבית מואר בשעות היום תורמים להפחתת הפרעת השינה על ידי ייצור מוגבר של ההורמון מלטונין, האחראי למחזור השינה והערות.

--------------------------------------------------------------------

ליאת מנגד וייס בעלת תואר שני מהפקולטה לרפואה, האוניברסיטה העברית, מומחית להתמודדות עם הפרעות קשב ואם לילד בעל הפרעות קשב.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה