רוצה לדעת למה את לא מצליחה לרזות?

את מנסה לרזות, בטוחה שאת אוכלת בצורה מסודרת, מאוזנת, לא מגזימה, ובכל זאת – המשקל לא זז. וזה מתסכל ומייאש. למה זה קורה ואיך מתגברים על הבעיה?

16/02/2013
תמר פור - דיאטנית קלינית קבלו עדכונים מתמר פור - דיאטנית קלינית
  • RSS

רווית הגיעה אליי לקליניקה מיואשת. היא הייתה עם עודף של 8 ק"ג, שהפריעו לה כל כך, ולא הצליחה להיפטר מהם. בחוויה שלה היא בקושי אוכלת, ואיך זה שהגוף לא זז?בפגישתנו הראשונה תשאלתי אותה לגבי אכילתה ולפי מה שדיווחה היה קשה להבין כיצד היא צוברת עודף משקל. איפה את נופלת? שאלתי אותה, והיא ענתה: " מה שסיפרתי לך זה בדיוק מה שאני אוכלת".

אין נשנושים? ניסיתי לברר.

והיא השיבה: "אין מצב!".

כיצד משתמשים ביומן האכילה?

אז למשך השבוע הבא נתתי לרווית כלי לעבוד איתו שיאיר את עינינו – יומן אכילה, שמו.  מה יש בכלי זה שיכול לחולל התחלת שינוי? התשובה היא: מודעות.

"אני יודעת בדיוק מה אני אוכלת...אני אוכלת ממש קצת... אני אוכלת ירקות... אני שותה מים" ועוד, אלה היו חלק מהדברים שאמרה לי רווית. רציתי להביאה לרמת מודעות גבוה יותר ולראות מה קורה בפועל. היא יצאה מהקליניקה די פסימית עם הכלי בידה.

כדי להשתמש ביומן אכילה באופן יעיל צריך לכתוב במשך שבוע שלום מה אוכלים, כמה אוכלים ומתי אוכלים, לאורך כל היום. הכתיבה צריכה להיעשות באופן יומי, כי אם לא רושמים קשה מאוד לזכור מהבאמת מה אכלנו אתמול. עם נפלאות הטכנולוגיה קל יותר להשתמש בכלי זה על מנת שרמת הדיוק תהיה גבוה, למשל, לכתוב בפתקית (אפליקציה שיש בכל טלפון נייד) כל ארוחה ונישנוש. אם אין אפשרות להשתמש בטלפון הנייד, מומלץ שתקחו אתכם לכל מקום את הטבלה שבועית מודפסת על דף, שאפשר לשמור בארנק.

מה שרווית גילתה

לאחר שבוע רווית חזרה אליי, התיישבה לפני ואמרה: "הופתעתי!". מה הייתה ההפתעה? שאלתי, והיא המשיכה: "זה התחיל בכך שגילית שבעבודה אנחנו הולכות להפסקת סיגריה עם הקפה וכדי להעביר את הטעם, אני לוקחת שתי עוגיות שנמצאות בפינת הקפה. אחר כך קולגה חזרה מחו"ל וחילקה בונבונים, ולקחתי. אחר הצהריים בגינה עם הילדים מצאתי את עצמי משתתפת באכילת החטיפים", היא עצרה לרגע. "אני ממש נבוכה. אני אומרת לך שאני לא מנשנשת בוודאות ותראי אותי. זה לא הסוף גם, רווית חייכה והמשיכה, "בארוחת ערב, אני יושבת עם הילדים ואוכלת. סיימתי ומה? אני מוצאת את עצמי מסיימת גם את שלהם. פשוט מנקה את כל הצלחות. לא יאומן!".

אך בכך לא תמו הגילויים: "שאלת אותי כמה מים אני שותה ועניתי לך שאני שותה הרבה. גיליתי שאני שותה בסך הכל אולי 3 כוסות כל היום".

רווית התבוננה בי, מחכה למוצא פי: נהדר, אמרתי לה, עכשיו הדברים יותר ברורים ואנו יודעות על מה צריך לעבוד.

וכך, בעזרת כלי אחד פשוט רווית הבינה באמת מהיכן הגיעו העודפים שצברה. בשבוע שלאחר מכן, התחילה לעקוב בתשומת לב, ו"לחסוך" בקלוריות. השינוי במשקל לא אחר לבוא. לירידה המיוחלת. שבוע לאחר מכן רווית ירדה כמעט קילו במשקל, ושמחה מאוד לגלות שהגוף שלה "התחיל לזוז".

איך בדיוק יומן אכילה עובד?

יומן האכילה מפעיל למעשה את מנגנון החשיבה והמצפון: הנה אני מודעת למה שאני מכניסה לפה ובוחרת אם כדאי לי; שואלת את עצמי: האם אני רעבה באמת? האם אני צריכה את זה? האם אני רוצה את זה בכלל? אולי עדיף לוותר?

בגדול, זהו הבדל במעבר לאכילה מודעת והבנה פנימית למה שקורה לי, שמשנה את ההתייחסות הכללית לאוכל ומביא גם לשינוי במשקל.

יומן אכילה הוא גם כלי עזר נהדר לדיאטניות, המשתמשות בו באופן קבוע, על מנת לעזור, להבין ולהנחות בצורה נכונה את הפונים לשינוי הרגלי אכילה או ברצון לרדת במשקל.

מצד אחד, יומן אכילה גורם לאדם מודעות אכילה ומצד שני להבין את צורת אכילתו, את המרכיבים בתזונתו, את סדר יומו, את המקומות המועדים לנפילות, את הימים הקשים ועוד, מה שמאפשר לדיאטנית לבנות ביחד תוכנית אכילה שתיתן את המענה לצרכיו.

אבל כדאי לשים לב: מחקרים הראו שרמת הדיוק בכתיבת יומן אכילה איננה 100%. יש לכך מספר סיבות: כשלא רושמים מיד לאחר שמסיימים אכול, נוטים לשכוח, אבל הגוף לא שוכח, לגוף זיכרון מצוין, וכל קלוריה נספרת.

ניתן לשכלל את יומן האכילה ולהוסיף אלמנטים שונים שייתנו מידע וייזרו אור על דברים נוספים. לדוגמא: אפשר לציין מה מידת הרעב והשובע לפני ואחרי כל ארוחה; האם אנו אוכלים באמת כי אנו רעבים? האם אחרי הארוחה שבענו או שאולי התפוצצנו והיה אפשר להפסיק עוד קודם?; ניתן גם לציין מה אנו מרגישים לפני האכילה:  עייפות ? שעמום? לחץ? עצבים? ועוד.

אז אם אנו רוצים להתחיל לחולל את השינוי, להבין באמת, להגיע לתובנות בקשר לאכילתנו

הוציאו דף ועיפרון ותתחילו לרשום...

---------------------------------------

תמר פור היא דיאטנית קלינית ומנחת קבוצות, ומנהלת האתר יאמי יאמי הפורטל לתזונת ילדים ונוער




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה