8 טיפים למניעת גזים

למה כדאי להוסיף עלי דפנה וקימל למי הבישול, לשתות תה נענע אחרי הארוחה, לאכול לאט וללעוס היטב, להשתמש באנזימי עיכול, ועוד המלצות ופטנטים לחובבי הקטניות ולסובלים מגזים

כל יום מעונן הוא פוטנציאל למתקפת גזים. ואנחנו לא מדברים על סוריה או איראן, אלא על מערכת העיכול הישראלית. דווקא הימים הקרים הם המועדים ביותר לפורענות, ולא רק בגלל החלונות הסגורים, אלא בעיקר בגלל שבימים הקרים אנחנו מעדיפים להתנחם עם מרקים ותבשילי קדירה, שמכילים מכל טוב: בשר, קטניות וירקות. שני האחרונים הם גורמי הצרה העיקריים.

עד ליטר גז ביום

זה יכול לקרות וזה ה קורה לכולם, מתינוקות ועד קשישים, מספר פעמים ביום. אבל עד כמה שזה מביך גזים זו תופעה טבעית וחיונית: עוד אחת מדרכיו של הגוף להיפטר מתוצריו המיותרים.

מדוע זה קורה? מרבית הגזים נוצרים בגלל אי סבילות של מערכת העיכול לסוג של פחמימות שנמצאות בסיבים תזונתיים. סיבה נוספת: חסר באנזימי עיכול מסוימים, כמו הלאקטז. כשמזון לא מעוכל מגיע למעי הגס חיידקי המעיים, אלה שנחשבים ל"טובים" וחיוניים לתהליכי העיכול, מפרקים אותם בתהליכי תסיסה. תוצרי תהליך הפירוק והתסיסה הם גזים.

המזונות העיקריים שמכילים סיבים תזונתיים שאינם מתפרקים הם: קטניות (עדשים, שעועית, פול, אפונה יבשה, חומוס), דגנים מלאים וכל מה שמכילה אותם (לחם, קרקרים, דגני בוקר), ירקות ממשפחת המצליבים (כרוב, כרובית, ברוקולי, לפת, צנון  ועוד). אשמים נוספים הם ממתיקים מלאכותיים משום שהם שמכילים כהל וגורמים לפעילות מעיים מוגברת. גם מוצרי חלב, בגלל סוכר החלב, לקטוז, שיש אנשים שחסרים את האנזים שמפרק אותו (לאקטאז).

אגב, כמות הגזים הממוצעת שנפלטת מגופו של אדם היא כחצי ליטר ועד ליטר ליום. רובם אינם ריחניים. אלה שכן, זה בגלל שיש בהם כמות מסוימת של גופרית. מעבר לריחות המטרידים, ישנה כמובן בעיה נוספת: גזים מכבידים על הבטן, מנפחים אותה עד כדי כאבי בטן.

מה אפשר לעשות כדי למנוע גזים?

ההמלצה העיקרית היא ללמוד לזהות מאכלים שמשפיעים לרעה, ולנסות להימנע מהם. למשל, מפחתים אכילת מוצרי חלב, קטניות וירקות ממשפחת המצליבים וכן מוצרים שמכילים דגנים מלאים ועתירי סובין.

אבל מה לעשות שמרבית מוצרי המזון האלה נחשבים לבריאים ולטובים ביותר? אכן בעיה. כדי לנסות לפתור את המטרד או לפחות להקטין את אי הנעימות, אספנו צרור עצות:

1. אוכלים לאט ולועסים היטב את המזון

2. מוותרים על ממתיקים מלאכותיים, ושותים מים במקום משקאות דיאט – בעיקר משקאות מוגזים, כי הגזים שיש בהם מגדילים את נפח האוויר הכלוא במערכת העיכול.

3. בודקים אם אתם מתקשים בעיכול מוצרי חלב: מפחיתים את אכילתם ורואים אם יש שינוי. אם אתם חושדים שיש לכם אי סבילות ללקטוז בקשו מהרופא מבחן נשיפה שיאשר את החשד. אם אובחנה אי סבילות ללקטוז ניתן להיעזר בתוספי תזונה שמכילים את האנזים לקטאז שמסייע בפירוקו של סוכר החלב. אפשרות נוספת: לאכול מהם בכמויות קטנות ובעיקר לאכול כאלה שנחשבים דלי לקטוז, כמו יוגורט, גבינות קשות ומוצרים מחלב עיזים וכבשים.

4. שותים אחרי הארוחה תה עם מנטה או נענע. אם לא רוצים לשתות תה, אפשר לנסות לבלוע כמוסות של שמן מנתה, שמרפה את השרירים החלקים (הבלתי רצוניים) של מערכת העיכול. עוד המלצות למשקאות לאחר הארוחה שיכולים להקל: מים שבושלו בהם תפוחי אדמה, חליטות מנטה, קימל, שומר, אניס, כמון, שמיר,כוסברה או פטרוזיליה וגם ליקר אניס.

5. אוכלים 4-6 ארוחות קטנות, על פני 2-3 ארוחות עיקריות, גדולות וכבדות.

6. משתמשים בתכשירים שמכילים חומר בשם סימתיקון, המיועדת לטיפול בעודף גזים ובחוסר הנוחות שנגרמת מהם. יש תכשירים נמכרים תחת שמות מסחריים שונים, ללא מרשם רופא, בבתי המרקחת ובחנויות הטבע.

7. נוטלים אנזימי עיכול (כמו תוסף לאקטאז, ואחרים) שניתן לרכוש בבתי טבע ובבתי מרקחת.

8. ככה מבשלים קטניות בצורה שתפחית את הגזים:

  • משרים את הקטניות למשך 24 שעות, במים קרים. על כל כוס קטניות מוסיפים ארבע כוסות מים. מחליפים מדי פעם את מי ההשריה. השריית הקטניות גורמת להפרשת חלק מהפחמימות והסיבים התזונתיים לתוך המים. בתום ההשרייה מבשלים את הקטניות במים טריים.
  • מרתיחים את הקטניות בסיר וממשיכים להשרות אותן במי הבישול. אפשר גם לשפוך עליהן מים רותחים.
  • מוסיפים לבישול הקטניות עלי דפנה, קימל או אצת קומבו. אפשר לטפטף על הקטניות מיץ לימון או מיץ תפוחים אחרי הבישול. יש שמציעים להוסיף לתבשיל אורז מלא או חומץ בן יין לבן. המלצה נוספת היא לתבל את התבשיל עם תבלינים כמו כמון, ג'ינג'ר, זרעי כוסברה, שומר, הל או קימל, בסוף הבישול.
  • תהליך ההנבטה יכול להקל על עיכול הקטניות. גם ריסוקן וקילופן לאחר ההשרייה.
  • רבים מעדיפים לבשל את הקטניות בסיר לחץ.
  • אם מבשלים בסיר רגיל: מסירים את הקצף מעל פני המים, ומקררים אותם כשהגרגרים עדיין בתוכם. מסנננים את המים, ומכניסים את הקטניות המבושלות לבישול נוסף במרק או בחמין.