ט"ו בשבט: האם פירות יבשים הם בריאים?

הם נחשבים בריאים, אבל הדיאטנית נטע גולן מזכירה שיש בפירות יבשים המון סוכר וחומרים שחלקם אסורים לשימוש. איך בכל זאת אוכלים מהם בצורה בריאה ובלי להשמין?

24/01/2013
נטע גולן - דיאטנית קלינית קבלו עדכונים מנטע גולן - דיאטנית קלינית
  • RSS

כל שנה ט"ו בשבט נוחת עלי בהפתעה, יחד עם יום ההולדת שלי. יש לי איזו תחושה אמביולנטית ומציקה מול חגים: מצד אחד, זו מסורת ארוכת שנים והזדמנות לפגישות משפחתיות, ומהצד השני - ההתכנסות סביב האוכל עד שהמקור למנהגים כבר נשכח. יחד עם זאת, ט"ו בשבט תמיד עושה לי שמח ועם קצת הגיון בריא אפשר להפוך אותו לחגיגת בריאות, טעמים וצבעים מן הטבע, כמו שבאמת התכוונו.

ט"ו בשבט בא לבטא את הקשר המיוחד שבין האדם לטבע. רעיון ההקבלה בין העץ לאדם מופיע כבר בתורה במשפט "כי האדם עץ השדה". הסיבה לכך שט"ו בשבט נקבע כתחילת שנת האילנות היא, שכבר ירדו רוב הגשמים בעונת החורף, הגיע העת שהעץ יפרח מחדש, יצמח וילבלב - ואין כמו אכילת מזונות שיסייעו לנו לצמוח וללבלב כמותו.

כל מה שלא טבעי ולא בריא בפירות יבשים

אלא שבמה שקורה באמת הוא, שבט"ו בשבט אנחנו אוכלים פירות שיובשו והוצאו מהם כל הצמיחה והלבלוב. ומה שיותר גרוע: ,כשהפירות מתייבשים הם משנים את צבעם לצבע דהוי. כדי לשמור על מראה מפתה ומושך מוסיפים לפירות היבשים חומרים שונים, כמו גופרית בריכוזים שונים. גופרית עלולה לגרום לכאבי ראש. לחלק מהפירות היבשים מוסיפים חומרי טעם וצבע, כמו טטרזין, שהוא חומר שנאסר לשימוש במדינות רבות, ויש חומרים אסורים נוספים.

וכך, במקום פרי שמעיד על אהבת הטבע, על שמחה ולבלוב אנחנו מקבלים סוכר מרוכז מלא בתוספים שהגוף שלנו לא ממש אוהב.

אז איך אפשר בכל זאת לחגוג את ט"ו בשבט בצורה מסורתית ועדיין בריאה ומחוברת למהות האמיתית של החג?

1. איכלו פירות טריים: צלחת פירות חתוכים בשלל צבעים וטעמים נותנת מגוון ויטמינים ומינרלים ומתיקות טבעית ואמיתית. הפירות החורפיים טעימים ויש מהם בשפע: פלחי בננות, אפרסמונים, קלמנטינות, תפוחים, תפוזים ופומלות. תענוג לעין ולחיך.

2. איכלו פירות יבשים אורגניים: רוצים פירות יבשים, ביחרו אורגני, אולי הצבע יהיה דהוי במקצת, אבל הטעם משובח והבריאות עוד יותר.

3. איכלו אגוזים: אגוזי מלך, פקאנים, מקדמיה, קשיו ושקדים. אלה החטיפים של הטבע, עשירים בחומצות שומן שלא נוכל לקבל משום מקור מתועש או מעובד. אלה השמנים שהגוף יודע לנצל ביעילות והוא אפילו צריך אותם. אם אתם מפחדים שתעלו במשקל, אני ממליצה לשלב פירות טריים יחד עם אגוזים. כך מתקבלת תחושת שובע נעימה ומדוייקת, בזכות השילוב של מתוק ומלוח, מהטבע, שנכון ומתאים לגוף הרבה יותר מביגלה ושוקולד.

4. למרות הערכים הקלוריים וערכי הסוכר הגבוהים יחסית בפירות יבשים, אם נבחר אותם בצורה נכונה הם יכולים לשמש עדיין כסוכר הטבעי ובריא יותר מסוכר מתועש. צריכה נכונה שלהם בכמויות קטנות, מגוונת את התפריט היומי ומוסיפה לו שפע מתיקות. למרות הפחד מהשמנה בעקבות פירות יבשים או אגוזים, עדיין, הם עדיפים בהרבה על חטיפים מתוקים או מלוחים מתועשים ושומרים על איזון טבעי נכון יותר של המאזן הקלורי.

על אילו פירות יבשים לא כדאי לוותר?

אגוזי מלך: מכילים ויטמין  A , B ומעט ויטמיןC  ו E , וכן מכילים סידן, ברזל,  זרחן,  מגנזיום, אשלגן ואבץ, חיוניים למוח ולמערכת העצבים ולתנועת המעיים, מעלים את רמות הכולסטרול הטוב, מכילים חומרים חיוניים ליצירת סרוטונין שמעלה את מצב הרוח, עוזר לשינה וגורם לתחושת שובע נעימה. טובים כארוחת ביניים, כתוספת לסלט ובשילוב עם פירות טריים או יוגורט.

תאננים מיובשות אורגניות: עשירות בסידן החשוב לבריאות העצמות ולתפקוד תקין של מערכת העצבים, וכן עשירות באשלגן ובברזל. יש בהן שפע של סיבים תזונתיים שחיוניים לתפקוד מערכת העיכול ומסייעים  במניעת עצירות. תאנים  nתאימות לטיפול במצבי אנמיה וליקויים במחזור הדם בשל תכולת ניאצין גבוהה.  מומלצים כממתק. משום שהתאנה לא מאבדת את סגולותיה בבישול מומלץ לשלב אותה במאכלי קדרה.

פקאנים: מכילים ויטמיני B , A ומעט C. ידועים כמטהרי כלי דם, כתומכים בפעילות הכבד ומחזקים באופן כללי. אפשר לשלב פקאנים בסלט, והם מצוינים כארוחת ביניים. כיף לפצח ולאכול אותו באיטיות.

תמרים: מחקרים האחרונים מראים קשר בין תמרים ומניעת יתר לחץ דם והגנה מפני מחלות לב וכלי דם. תמרים עשירים בסיבים תזונתיים ובנוגדי חימצון, הם מספקים הרבה אנרגיה זמינה ומיטיבים עם מערכת העצבים. תמרים הם הממתק של הטבע וגם משתלבים מצויין עם אגוז מלך.

חמוציות: סגולתן הרפואית של החמוציות הייתה ידועה כבר לאינדיאנים, שהשתמשו בהן לריפוי מחלות שונות. הן  מכילות נוגדי חמצון חזקים: פרואנטוציאנידינים ופוליפנולים, התורמים למניעת נזק חמצוני בתאי הגוף, מנטרלים פעילות מזיקה של חיידקים על ידי עיכוב הצמדותם לדופן התא, למשל מונעים מצבים של דלקות בדרכי השתן, בכך שהם מונעים הצמדות חיידקי E coli  לדפנות שלפוחית השתן.  מחקרים עדכניים גם הדגימו הפחתה במחלות חניכיים ובעששת, כנראה הודות לפוליפנולים מיוחדים המצויים בחמוציות, המעכבים את הצמדותם של חיידקי חלל הפה לשיניים.

שקדים: מכילים ויטמין B , סידן, זרחן, אשלגן מגנזיום פוספט, חלבון ושומן רב בלתי רווי.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

נטע גולן היא דיאטנית קלינית. לפוסטים נוספים של נטע גולן

מחפשים מתכונים לט"ו בשבט?




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה