איפה שמתי את המפתחות?

אתן שוכחות את הארנק, לא זוכרות את השם של הקולגה אבל יודעות טוב מאוד שפעם הזיכרון שלכן היה הרבה יותר חד. כיצד ויטמינים ותוספי תזונה יכולים לסייע לו? והאם פתירת תשבצים באמת עוזרת?

03/01/2013
חגית גינזבורג קבלו עדכונים מחגית
  • RSS

מה שכחת? (צילום: ThinkStock)

מנגנון הזיכרון האנושי הוא אחד המיסתוריים. לפעמים אנחנו מתקשים להיזכר בשם של האהבה הראשונה שלנו ובאיזו שנה החלפנו את המכונית. לפעמים אנחנו זוכרים פרטים כמעט חסרי משמעות בסיטואציות שקרו לפני שנים – צבע החולצה, הריח במקום או מילה שמישהו אמר. וכמעט תמיד אנחנו שוכחים איפה שמנו את המפתחות. עד היום המדע מתקשה להסביר למה, למשל, כשאנחנו צעירים, אנחנו מרגישים שהזמן חולף לאט יותר ואילו ככל שמתבגרים נראה שהוא עובר מהר יותר. וזה כמובן רק קצה הקרחון, כי המוח שלנו מגיב להתבגרות הגוף בדרכו שלו, ובין היכולות שנשחקות עם התקדמות הגיל, נמצא גם הזיכרון.

אלא שלא מדובר על גזירה משמיים, וכיום אפשר למצוא מספר תכשירים ותוספי תזונה ייעודיים לשיפור הזיכרון, כאלה שיעזרו למזער נזקים ואולי אפילו לשפר את המצב הקיים. "להוציא בעיות שנובעות ממחלות, הזיכרון למעשה מושפע ממספר דברים", מסבירה יהודית עמרה, רוקחת ומנהלת המעבדה ההומאופתית בסופר-פארם. "ראשית, יש את עניין סרקולציית הדם במוח, שמשפיעה מאוד על התפקוד שלו. גם ההתמודדות של הגוף עם סטרס ולחצים חיצוניים אחרים עלולה לפגוע בזיכרון, והיום אנחנו יודעים שיש מספר צמחים, ויטמינים ותוספי תזונה שיכולים לסייע לטיפול בבעיות האלה".

מרווה בשביל המוח

התכשיר המוביל ברשימה הוא ה"ממו פרו", מסדרת הפיטותרפיה (תרפיה בצמחים) של סופר-פארם, "לייף פרו". מדובר למעשה בתמצית שמורכבת משני צמחים שידועים בזכות סגולותיהם לשפר את סרקולציית הדם במוח ולסייע לגוף בהתמודדות עם לחצים וטראומות – הגינקגו בילובה והמרווה. הגינקגו בילובה הוא עץ נוי פופולרי ברחבי העולם. יש לו יכולת מופתית להסתגל לתנאי מחייה עירוניים והוא גם שורד שנים רבות (בסין אפשר למצוא עצי גינקגו בילובה בני למעלה מ-3,000 שנה). וכאמור, הוא לא רק יפה, אלא גם אופה. סגולותיו של עץ הגינקגו בילובה ותרומתו ליכולות הקוגנטיביות של האדם, נחקרות כבר שנים רבות ונעשה בו שימוש לצרכים רפואיים שונים, בעיקר לשיפור הזיכרון ואפילו למלחמה באלצהיימר. מחקר משנת 2006 שנערך באוניברסיטת UCLA מצא שאנשים שהקפידו על שימוש בתמצית גינקגו בילובה חוו שיפור משמעותי בתפקודי המוח. מחקר אחר, שבדק את השפעת הצמח על חולי סכיזופרניה הנוטלים תרופות פסיכיאטריות, מצא שהוא תורם רבות למצבם ופתח את הדלת לשילוב תרופות צמחיות בחולים פסיכיאטריים עוד משתמשים בגינקגו בילובה כנוגד חמצון, לטיפול במחלת הוורטיגו ואף משלבים אותו במשקאות אנרגיה בכמות קטנה.

מרווה. מסייעת בחידוד הזיכרון כשנוטלים אותה בגלולות מרוכזות (צילום: ThinkStock)

גם יעילותה של המרווה, צמח ממשפחת השפתניים הכולל למעלה מ-700 זנים, הוכחה בשלל הזדמנויות ובמגוון רחב של תחלואים – החל מכאבי בטן ושיניים, דרך תופעות דלקתיות שונות ועד, כמובן, תרומה לשיפור הזיכרון. למעשה, המרווה נחשבת לצמח המרפא העתיק ביותר בהיסטוריה ושורשיה מגיעים עד לפרעונים במצרים העתיקה, שגילו את סגולותיה. אבל בזמן שאנחנו שותים אותה בעיקר בתה, מחקר משנת 2003 שנערך כשיתוף פעולה בין אוניברסיטאות ניו קסטל ונורתאומבריה שבאנגליה, מצא שבמתכונת של גלולות מרוכזות, היא סייעה בחידוד הזיכרון אפילו לאנשים צעירים שהפגינו כישורים מרשימים בהרבה מאלה שלא השתמשו במרווה.

"חשוב להבין שלא מדובר בהומיאופתיה", מסבירה עמרה. "מדובר בצמחים שעליהם מבוססות גם לא מעט מהתרופות הקונבנציונאליות וישנו תיעוד רב שנים שמוכיח את יעילותם בשיפור בעיות זיכרון".

את הממו פרו מומלץ לצרוך באופן הבא: 20 טיפות מעורבבות בכוס מים, שלוש פעמים ביום. הממו פרו טוב גם לריכוז ולהתמקדות, אומרת עמרה, כך שאם יש בבית תלמידים מעל גיל 12 או סטודנטים שחוששים ממבחן חשוב, אפשר להמליץ להם לערבב 40-60 טיפות בחצי בקבוק מים מינרלים ולשתות ממנו מדי כמה דקות.

תוסף תזונה נוסף שמסייע מאוד לשיפור התפקוד הגוף והמוח הוא הקו אנזים קיו 10. מדובר בחומר דמוי ויטמין ומסיס בשומן, שמשמש כנוגד חמצון ומשתתף בתהליך שחרור האנרגיה. הוא נמצא בגופנו באופן טבעי וגם במזונות כמו דגים ובשר ומגן על מוחנו וגופנו מפני הרדיקלים החופשיים שנמצאים באוויר ושלטענת מדענים רבים, מסבים לנו נזק רב. מחסור בקו אנזים קיו 10 נוצר לעיתים קרובות מסיבות שונות, כמו עישון, דיאטה לא מאוזנת, לחץ וגם זקנה. מחקרים מצאו שהקו אנזים קיו 10 מסייע מאוד למאבק לא רק בהיחשלות הגוף, אלא גם בהיחלשות המוח. הוא נמצא יעיל לטיפול בתופעות מוחיות כמו פרקינסון, מיגרנות וכן, גם פגיעה בזיכרון.

לא על הסודוקו לבדו

במחלקת הוויטמינים מומלץ להצטייד בוויטמין בי, שבראש ובראשונה מסייע להתמודדות עם סטרס אשר, כאמור, פוגם גם בזיכרון. "יכול להיות שאנחנו נמצאים תחת לחץ כבד מאוד או שיש לנו בעיות שינה, או שאנחנו פשוט מבולבלים", אומרת עמרה. "וויטמין בי עוזר לנו להיות ממוקדים ורגועים".

ויטמינים נוספים שאחראים לפעילות סדירה של המוח הם ויטמין בי 12 ו-בי 6, שנמצאים במאכלים כמו בשר ואגוזים, אבל ניתן גם לצרוך אותם בכמוסות, וכמובן האומגה 3 המפורסם, שיעילותו בכל מה שקשור לשיפור תפקודי המוח והזיכרון כבר הוכחה מזמן. הקפדה על תזונה נכונה ומאוזנת, הכוללת את כל אבות המזון, תעשה פלאים לזיכרון שלכם.

עמרה גם מספרת שמחקרים אחרונים מוכיחים שפעילות ספורטיבית מסייעת לשימור ולשיפור הזיכרון הרבה יותר מאותם "תרגילי מוח" שנהוג לעשות, כמו פתירת תשחצים או סודוקו. "ספורט כמו הליכה או ריצה משפרים מאוד את סרקלוציית הדם בגוף", מסכמת עמרה, "וזה כמובן משפיע גם על תפקוד יעיל של המוח".




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה