בחני את עצמך: האם הראייה שלך נחלשת?

לפעמים את מרחיקה את האייפון כדי לקרוא סמס, לפעמים לא מצליחה לראות את השלטים בסופר – האם את צריכה משקפי ראייה עם עדשות מולטיפוקל כמו חלק מבנות ה-40 פלוס? עני על שמונה השאלות האלה ותדעי

27/12/2012
חגית גינזבורג קבלו עדכונים מחגית
  • RSS

כל עשור מביא איתו ערימה חדשה של אתגרים. בגיל 20 אנחנו לומדות להכיר את הגוף שזה עתה סיים לצמוח, בגיל 30 אנחנו מתחילות להתרגל לגוף שכבר סובל מסימנים ראשונים של שחיקה. גיל 40 הוא השלב הראשון לקראת גיל המעבר, הגיל שבו כבר אי אפשר להדחיק את העובדה שאמא טבע הגיעה גם אלינו.

בעוד שנושאים כמו כושר גופני יכולים להיות תחת שליטתנו במידה מסוימת, יש שריר אחד בגוף שאין לנו אפשרות לאמן – שריר הראייה. והוא, מה לעשות, מתחיל להתרופף מעט לקראת גיל 40. אבל אין סיבה להיבהל, מדובר בתהליך טבעי לחלוטין שאף אחד לא יכול להתחמק ממנו.

"השריר האחראי על יכולת המיקוד בראייה שלנו מתחיל להיחלש בדרך כלל החל מגיל ארבעים", מסביר ירון שושני, אופטומטריסט ראשי בחברת סופר-פארם. "מחזה נפוץ בגילאים אלו הוא אנשים המתקשים לקרוא אותיות קטנות מקרוב ומרחיקים מעצמם את הספר או העיתון כדי שיצליחו להתמקד. למצב הזה קוראים 'פרסביופיה' – ליקוי ראייה מקרוב".

"פרסביופיה הוא תהליך טבעי שקורה ברוב המקרים לקראת גיל 40 אצל כלל האוכלוסייה, ובמהלכו העדשה התוך עינית, אשר אחראית על הפוקוס, נעשית נוקשה ולכן העין אינה מסוגלת למקד את הראייה מקרוב. בשלב כלשהו היד כבר לא מספיק ארוכה, ואז יש צורך במשקפיים שיעזרו למקד את הראייה. אלה יכולים להיות משקפיים פשוטים שעוזרים לראייה מקרוב. במקרים בהם הפרסביופה מגיעה בנוסף לליקוי ראייה מרחוק, יש צורך בהרכבת משקפי ראיה עם עדשות מולטיפוקל. עדשות מולטיפוקל הן עדשות רב מוקדיות המאפשרות ראייה מקרוב ומרחוק ללא צורך להחליף בין זוגות המשקפיים".

ואם אתן שואלות את עצמכן האם יש דרך למנוע את היחלשות שריר הראייה, התשובה, לצערנו, היא שלילית. "יש היום כל מיני שיטות לא קונבנציונאליות לחזק את שריר הראייה", אומר שושני, "אבל אף אחת מהן לא הוכחה מדעית. מדובר בבלאי טבעי שקורה לגוף עם השנים, כך שלא משנה כמה תרגילים נעשה, אם נקרא באור או בחושך, נשב קרוב או רחוק מהטלוויזיה, זה יקרה לנו כך או אחרת. לחלק מהאנשים זה קורה לקראת גיל 40, לאחרים זה קורה רק לקראת גיל 45, זה קורה לכולם והפתרון פשוט ביותר: בסך הכל צריך להתחיל להרכיב משקפיים מקרוב".

.

בחנו את עצמכם: האם אתן זקוקות לעדשות מולטיפוקל?

שושני מזמין אתכן לענות על שאלון האבחון העצמי הבא, כדי לגלות אם שריר הראייה שלכם כבר מתחיל להיחלש.

1.         האם את מצליחה לקרוא מנייר במרחק שהיית רוצה לקרוא או שעליך לקרב או להרחיק כדי שתוכלי לראות כשורה?

2.         האם את מתעייפת בזמן קריאה כעבור זמן קצר?

3.         האם את סובלת מכאבי ראש כתוצאה מקריאה מתמשכת (15 דקות ומעלה)?

4.         האם בזמן קריאה האותיות "קופצות" לך?

5.         האם את צופה במסך מחשב למעלה משעתיים וחצי-שלוש ביום?

6.         האם בזמן נהיגה את מצליחה לראות גם את לוח השעונים?

7.         האם את מצליחה לצפות בטלוויזיה ובמקביל לראות את המספרים בשלט?

8.         האם את מצליחה במהלך קניות בסופר לראות את השילוט מרחוק וגם את הכתוב על גבי המוצר?

אם עניתן בחיוב על שלוש שאלות או יותר, זה הזמן לקבוע תור לאופטומטריסט.

.

>> צריכות משקפי ראייה? אל תשכחו גם להתאים את המסגרת לפנים. הנה העצות שלנו.

.

צילומים: ThinkStock




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה