מרגישה שהאוכל שולט בך?

את לא מפסיקה לחשוב על אוכל? כדאי שתקראי את ההסברים של הדיאטנית נטע גולן מדוע דיאטות גורמות לך להשמין, למה חשוב להרגיש רעבה, ותנסי את מבחן התפוח

24/12/2012
נטע גולן - דיאטנית קלינית קבלו עדכונים מנטע גולן - דיאטנית קלינית
  • RSS

כמה בורגול אני יכולה לאכול בלי להשמין? זו שאלה שחוזרת על עצמה בכל פעם. והאמת, שבכל פעם לא נעים לי להודות שאין לי מושג. אין לי מושג כמה את שוקלת, אין לי מושג כמה את שורפת, אין לי מושג כמה התרגשת היום, אין לי מושג מה רמת ההורמונים שלך היום, כמה התאמצת וכמה נחת היום, כמה ישנת בלילה ואילו חלומות חלמת, כמה שתית היום, אילו מזונות אחרים אכלת היום או כמה אנרגיה הוצאת על העיכול שלך.

לשאול אותי כמה בורגול את יכולה לאכול זה כמו לשאול אותי לאן הרוח תנשוב היום או כמו לנסות לנבא את מזג אויר - זה תמיד יהיה בערך.

איך אפשר לדעת כמה לאכול?

זה כמעט תמיד נשמע אותו דבר, המזון שאוכלות הלקוחות שלי ביום שהן מגיעות אליי: בבוקר שתי פרוסות לחם קל עם ירקות, בצהריים יוגורט או מעדן דיאט, מנת חלבון בצהריים עם ירק. תפריט של 1,000 קלוריות, אולי 1,200, תפריט שכבר מתוכנת אצלן בדם.

אם גם את מתוכנתת ומרגישה נשלטת על ידי האוכל אז המאמר הזה עבורך. האם גם אצלך - אחרי שנים של ניסיונות לנהל את האכילה – קיימת הידיעה הפנימית כי צריך לאכול 3 ארוחות ביום ועוד 2-3 ארוחות קטנות? והאם הידיעה הזו מנהלת את המחשבות  שלך את הגוף שלך ואת מידת האכילה שלך?

"אני לא מפסיקה לחשוב על אוכל",  את תגידי באנחה. ותמיד תתכונני מראש לרעב הנורא, לכן תחיי אותו 18 שעות ביום ( בהנחה שאת ישנה 6).

למה אני כל הזמן חושבת  על אוכל?

הפחד מרעב מנהל אותנו, מעוור אותנו ומשבש לנו את המנגנון הכי בסיסי בעולם, מנגנון שכולנו הכרנו פעם: מנגנון הרעב והשובע. זה מה שקורה כשהראש והרגש לוקחים את הניהול על האכילה ואנו מתרחקים מהפשטות של להקשיב לגוף. הגוף הוא היחיד שיכול להחזיר אותנו הביתה, לשובע נעים, לקלילות ואיכות חיים.

כשלא מכירים את תחושת הרעב ולא אוכלים מתוך תחושת רעב, איך אפשר לעצור מתוך תחושת שובע? ברגע שאת מלאה מדי, נוצרת בגוף תחושה לא נעימה, אותה את מנסה להרגיע ולשנות על ידי אכילה, כך ששוב את מתנתקת מהמערכת הטבעית ושוב נגרמת לך חוסר נוחות. כי מרב דיאטות הפסקת לסמוך על עצמך ועל כך שאת יודעת את התשובות ולכן ממשיכה לחפש תפריטים מתכונים ועצות חיצוניות. וכך את מתנתקת יותר ויותר מהגוף.

להשמין מרוב דיאטה

פחד מרעב קשור גם לזמנים עתיקים יותר, ייתכן שקשור לאכילה לא תקינה בשנות הילדות וייתכן שקשור אפילו לאמונות על מחסור ורעב שקיבלת מירושה מהסבים והסבתות שלך שחוו הרעבה ממושכת.

אבל גם קשורים ליותר מדי שנות דיאטה, שיצרו התנהלות מעכבת ההרזיה. כי תפריטים והנחיות שהוצאו מהקשרם גורמים לך לאבד לחלוטין את הקשר לגוף. אני מניחה שגם את שמעת את המשפט "בדיאטה אסור להיות רעבים, קחי אתך משהו לדרך" או ש"ממש חשוב לאכול כל 3 שעות". המשפטים האלה שבסיסם הם נכונים, מוצאים מהקשרם אם אינך מאפשרת לעצמך להרגיש תחושת רעב. למי שבבסיסו "חרדת רעב" עתיקה יש סיכוי טוב יותר לקחת את האמירה הזו ולהימנע מתחושת רעב תוך כדי נישנוש מוצרים דיאטטיים, ואז להשמין מרב דיאטה.

אם לא נחוש רעב, לעולם לא נדע לחוש שובע.

בעבר עבדתי עם נערות אנורקטיות, שנהגו לשתות רק פחיות של תוסף תזונה מסוים, כי כך הן ידעו בדיוק כמה קלוריות הן צורכות, מתוך חרדה, צורך בשליטה ובתכתיבים חיצוניים. אני מניחה שעכשיו את חושבת לעצמך שאי אפשר לחשוד בך באנורקסיה, ואולם יחד עם זאת בכולנו יש איזשהו צורך בשליטה. רעב זוהי תחושה גופנית, לא מאד נעימה, זהו סוג של כאב או צורך, כמו צורך להשתין. כאב בדרך כלל מאותת לנו כדי שנוכל לתת מענה. זה הכל.

אנשים שמוטרדים מאכילה הם אנשים שמונהגים על ידי הראש, הוא המחליט שזהו הזמן לאכול בגלל שהגיעה שעת צהריים, בגלל שמזמן לא אכלנו, בגלל תחושת "מגיע לי" או בגלל צורך ב"משהו מתוק ועכשיו".

אבל היחיד שיכול לדעת באמת כמה צריך לאכול הוא הגוף. תפקיד ה"ראש" הוא לפענח את קריאות הגוף, ותפקיד הרגש הוא להירגע וליהנות מהאכילה ומתחושת שובע נעימה.

איך אפשר להרפות?

הדרך הטובה ביותר, היא להקשיב לראש בחיוך, לקבל את המידע שהוא מוסר, אבל להתרכז בהקשבה לתחושות שהגוף מעביר. וזאת בלי להתנגד למחשבות, אלא להקשיב להן בחיבה - כמו לילד שבטוח שהוא יודע הכל. במילים אחרות: להקשיב לרגש באהבה  ובהכלה.

אפשר לעשות את מבחן התפוח: ברגע שאת מרגישה צורך עז לאכול, וכשהצורך חד ומיידי, שאלי את עצמך -   למה את רעבה? האם את רעבה לאוכל או להרגשה טובה? ואז, שאלי את עצמך: האם אני רוצה תפוח?

אם הרעב שלך הוא רגשי, לא תסתפקי בתפוח, אבל אם זהו רעב גופני, הגוף שלך ישמח מאוד לאכול תפוח.

לימדי להקשיב לגוף שלך, בנחת ובשקט, לימדי להתחיל לאכול רק כשאת מרגישה את הדיגדוג עולה מבפנים ולימדי לעצור כשאת מרגישה תחושת מלאות מתחת לצלעות.

אכלי לאט ותהני מכל נגיסה.

תני לשובע לעבוד בשבילך.

---------------------------------------------------

המלצות נוספות אפשר  לראות בסרטון. נטע גולן היא דיאטנית קלינית. לפוסטים נוספים של נטע גולן:

מה גורם לנו להשמין?

הדיאטנית מזהירה: אל תתפתו לדיאטת  HCG




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה