אומגה 3 – לא חייבים דגים

כבר נתקלתם או אכלתם זרעי צ'יה? זה הקינואה החדשה ומקור מצויין לחומצת השומן אומגה 3. מדוע כדאי וכיצד משתמשים בגרגרי הפלא, וגם מתכון לממרח מדליק עם פירות אדומים

11/12/2012
שחר שילוח קבלו עדכונים משחר שילוח
  • בדואר
  • RSS
» שתי כפיות צ'יה ביום מספיקות (צילום: Thinkstock)

זרעי הצ'יה עשו עלייה (כמוצר, לא כגידול) ממרכז אמריקה לפני שנים ספורות. לאור התהילה לה הם זוכים, נראה כאילו צ'יה היא הקינואה החדשה. היא נראית כמו קצת כמו שומשום שחור ומבריק, אבל מדובר למעשה בצמח ממשפחת המרווה והנענע. אם עדיין לא עשיתם היכרות עם גרגרי הפלא – אז הגיע הזמן. הם בריאים במיוחד ונוחים לתפעול.

צ'יה – המאיה והאצטקים ראו בה מזון האלים

אנשי מאיה והאצטקים צרכו צ'יה כחלק קבוע מהתפריט שלהם ואפילו הגדירו אותה כמזון אלים. בני התרבויות האבודות האלה החזיקו בידע בוטני-תזונתי המוכיח את עצמו בכל פעם מחדש עם עוד מזון-על שממריא בתורו בשמי המערב (אמרנט וקינואה, למשל). הכיבוש הספרדי דחק את התרבות הקולינרית של ילידי מרכז אמריקה לשוליים וגרם לנו שנים רבות להסתפק רק בבננות, וניל וקקאו המגיעים משדותיהם. למזלנו, התשוקה למזון בריא מסירה את האבק מעל גידולים שכמעט נשכחו, כמו צ'יה.

כמו כל מוצר בריא ואקזוטי, זרעי הצ'יה החלו את דרכם במדפים הסודיים של חנויות הטבע ולאט לאט עברו למחלקת המיינסטרים. היום אפשר להשיג את הזרעים הכהים גם אצל מוכרי התבלינים. הצ'יה מציעה שלל יתרונות תזונתיים ושאלה אחת – איך אוכלים אותה?

אומגה 3, ברזל, סידן ועוד

נתחיל עם החלק התזונתי. הצ'יה זוכה לשבחים בעיקר בשל היותה מקור מצוין לחומצת השומן החיונית אומגה 3 ובשל האיזון שיש בה בין חומצות אומגה מסוג 3, 6 ו-9. אומגה 3 מועילה לתפקוד המוח, לשיפור מצב הרוח, לאיזון השומנים בדם, לצמצום הסיכון לחלות בסרטן ועוד ועוד. תמיד נחמד לקבל את הרכיבים שאנחנו צריכים דרך אוכל אמיתי ולא כתוספים. הצ'יה ידידותית כמובן גם למי שרוצה לקבל את האומגה שלו מהצומח ובכמויות גדולות, ולא דרך דגים. חוץ מאומגה 3, הצ'יה עשירה מאוד גם בברזל, סידן, מגנזיום ומינרלים נוספים, יש בה כמות גדולה של סיבים תזונתיים, חלבונים ונוגדי חמצון. בנוסף, הצ'יה משביעה מאוד ואינה מכילה גלוטן.

עכשיו הגיע הזמן לאכול. מכיוון שמדובר בזרעים קטנים ודי חסרי טעם, שאלת האכילה מאתגרת במקצת. כדי ליהנות מהיתרונות התזונתיים של הצ'יה, צריך לכתוש את הזרעים או לטחון אותם. אפשר לפזר את הזרעים הכתושים על הדייסה של הבוקר, על פרוסה עם ממרח, לערבב בתוך הטחינה, לזרות מעל הסלט, המרק ועוד.

שתי כפיות צ'יה ביום מספיקות כדי ליהנות מהערכים הרבים שהיא מציעה.

דרך נוספת ליהנות מצ'יה היא להשרות את הזרעים במים. אם תעשו זאת, תראו שתוך זמן קצר הזרעים מפרישים מעין ג'ל והתערובת הופכת לעיסה צמיגה. אכילת הזרעים המושרים מסייעת לעיכול מפני שהג'ל מסכך את המעיים. התערובת גם משמשת כמרכיב טבעוני במאפים שדורשים את פונקצית ההדבקה שאותו ממלאות בדרך כלל ביצים. אל חשש – טעם הצ'יה, כאמור, נטרלי והשפעתה על מרקם המזון זניחה.

צ'יה אינה יקרה – היא נמכרת ארוזה במשקלים משתנים, אך המחיר עומד סביב 10 ש"ח ל-100 גרם, ובהתחשב בעובדה שצריך מעט מאוד ממנה, הוא בהחלט משתלם.

מתכון בזק: ממרח פירות אדומים וצ'יה


כשמשתמשים בצ'יה כמרכיב במתכונים כמו זה, היעדר הטעם הופך ליתרון. היא הופכת נוזלים לג'ל או מסמיכה אותם – תלוי ביחסי הכמויות, ואינה משפיעה כמעט על הטעם והארומה.

מרכיבים:

300 גרם תותים או פירות יער

½1 כפות זרעי צ'יה

ממתיק טבעי לפי הטעם – מומלץ מייפל טהור, סילאן או אגבה

ההכנה:

1. מרסקים את הפירות בממחה. אם משתמשים בפירות יער קפואים, מפשירים אותם קודם.

2. בוחשים פנימה את זרעי הצ'יה ומשהים להתגבשות. הזרעים יספחו את נוזלי הפירות, יתפחו ויסמיכו את התערובת.

3. טועמים וממתיקים לפי הצורך.

4. מתקבל מעין ג'ל שאפשר למרוח על לחם, לקשט בו עוגה, להוסיף לגלידה וכדומה.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה