הקדירות שיחממו אתכם החורף

כדי לחסוך לכם את העמידה במטבח, השריית הקטניות וההמתנה מורטת העצבים ומעוררת התיאבון לתבשיל, בחרנו לכם 6 קדירות מהבילות וטעימות במסעדות ברחבי הארץ. ויש גם מתכון לאחת מהן

קדירת בקר ועדשים של בת יער

קר. הידיים אוחזות בספל המכיל נוזל חם, הרגליים עטופות נעלי בית מפנקות, הגוף מוחבא תחת שכבות בגדים והבטן מבקשת משהו חם וסמיך לחימום ועידוד.

עם בוא משב הרוח הקריר והגשם הראשון, הפיד בפייסבוק ובאינסטגרם מתמלא תמונות של מרקים מהבילים, תבשילי קדירה ומיני חמין. כדי לחסוך לכם את העמידה במטבח, השריית הקטניות וההמתנה מורטת העצבים ומעוררת התיאבון לתבשיל, בחרנו לכם שש קדירות מהבילות וטעימות בבתי אוכל ברחבי הארץ.

קדירת בקר ועדשים של בת יער

קדירת בשר ועדשים של בת יער. צילום: יח"צ

על הקדירה הזו מספרים בבת יער, שמגיעים לאכול אותה אנשים מכל הארץ בכל ימות השנה, אותם חובבי הגליל והאווירה של בית קטן בערבה. במסעדת בת יער, הממוקמת בלב יער במצפה עמוקה, האווירה של המערב הפרוע שולטת, הבשר הגלילי המיושן במקום וכל כולה חורף מחמם.

בין מנות פתיחה מגוונות ומנות עיקריות בשריות מדממות, אפשר למצוא את נזיד העדשים והבקר המיתולוגי, שמבושל בסיר ענק וכבד מעל מדורה קטנה מחוץ למסעדה. הטעם המעושן של הבשר והעדשים, מתקתקות של גזר שבושל ארוכות, ניחוח כמון ואדים שיוצאים מכלי ההגשה העמוק והמהביל, הופכים את הקור על ההר להולם במיוחד.

בת יער, יער ביריה, מצפה עמוקה. 04-6921788

.

חמין וחמין צמחוני של ביסטרו טשרניחובסקי 6

חמין צמחוני של טשרניחובסקי 6. צילום: דן פרץ

יש מקומות שנכנסים אליהם וישר מרגישים את אהבת האוכל והיין, מקומות שעוטפים אותך בריח טעים ובצבעים מעוררי תיאבון. השף והבעלים של טשרניחובסקי 6, אייל מרון, שהתאהב לאחרונה בפורטוגל, הכניס לתפריט נגיעות פורטוגליות ויינות משכרים מהאזור.

כך שבין ברוסקטות דג ים עם איולי וצנונית, לכדורי בשר מטוגנים ברוטב פלפלים פיקנטי ופרמזן, לביבות קוד ותפוחי אדמה; דגי ים מטוגנים; וצלחת נקניקים קרים מתוצרת בית, אפשר למצוא לא רק תבשיל דייגים פורטוגלי עם עגבניות, בצל ופטרוזיליה, אלא גם חמין. בימי שישי מוגשות במסעדה מנות חמין: בשרי, צמחוני ואפילו ורסיה של חמין עירקי, הלא הוא הטבית. במעדנייה המצוינת של  המקום, אדגה יין ומעדנים, הנמצאת מעבר לרחוב, אפשר לא רק לאכול את מנות החורפיות הכבדות אך מעולות האלה, אלא גם לקחת הביתה במסגרת שוק האוכל שמתקיים במקום.

ביסטרו טשרניחובסקי 6, טשרניחובסקי 5, תל אביב. 03-6208729

אדגה חנות יין ומעדנים, טשרניחובסקי 6, תל אביב.  03-6206610

.

קדירה כפרית בסגנון פרסי של גדרה 26

קדירה כפרית בסגנון פרסי של גדרה 26. צילום: אמיר קרונברג

אם יש משהו שמתאים להגיש במסעדת שוק כמו גדרה 26, אלו מנות קדירה משתנות, כאלה המבוססות על מרכיבים טריים המגיעים מהשוק הסמוך, וקובעות את סדר היום הקולינרי של המבשלים והסועדים.

כזו היא מסעדת גדרה 26, בה האוכל מגיע מרחבי העולם ונפגש בשבדיה פינת עיראק עם כדורי הבשר הנהדרים בסגנון שבדי, למנות העירקיות כמו הקציצות ברוטב עגבניות ובמיה. השף והבעלים אמיר קרוננברג משחק עם המנות והמרכיבים כך שתמיד יש משהו חדש לאכול. בדרך כלל התפריט כולל כבר מראש מנות קדירה מתחלפות ומחממות לב ובטן.

אפשר להתלבט בין מרקי קובה ושלל מרקים, קדירות בקר משתנות כמו ביף בורגיניון או ביף סטרוגנוף קלאסי, אסאדו בקר בורמוט, או הבחירה שלנו: קדירת בקר וחומוס בסגנון כפרי ובליווי לימון פרסי חמצמץ. שלוש שעות על האש, ירקות שורש, חומוס ולימון פרסי ויש לכם מנת קדירה חורפית עם טעמים שלא הכרתם וכדאי שתכירו ובהקדם. רוצים גם? המתכון בהמשך.

גדרה 26, רחוב גדרה 26 בכניסה הצפונית לשוק הכרמל, תל אביב, 03-510-0164

.

קדירת הרינג ותפוחי אדמה של הכובשים

קדירת הרינג ותפוחי אדמה של הכובשים. צילום: מור סגל

כבר אמרנו שאין כמו מסעדת שוק להגיש מנות קדירה? אמרנו. אמרנו ששוק הכרמל הוא קרקע פוריה למנות משתנות וגיוון במטבח? אמרנו. אז גם מסעדת הכובשים, הממוקמת, כמה מפתיע, בשוק הכרמל, ששה להגיש מנות מהבילות לחורף, תבשילים ארוכי בישול, מרקים סמיכים וקדירות.

במקום, בין סלסלות של ירקות וחומרי גלם טריים, יינות, מעדנים, חפצים מעוצבים וספרי בישול, נחה אווירה ביתית ומעוררת תיאבון. אם ביום יום השקשוקה הירוקה תקרוץ לנו, לצד כריך פועלים מבריק עם קציצות בקר, והאוסובוקו עגל בבירה ישכר אותנו תוך פינוק של בלוטות הטעם, החורף החליט השף, שי טנא, להבריק עם קדירה קצת אחרת: אסדברינגה, מנה טוניסאית חורפית מתובלת יפה יפה בפפריקה מסוגים שונים, המארחת עגבניות, תפוחי אדמה והרינג כבוש (לא כמו הפולני שאתם מכירים). וזה לא רק נשמע מסקרן וטעים.

הכובשים, רחוב הכובשים 48, שוק הכרמל, תל אביב

.

בשר טלה בחומוס ולימון פרסי של ברטי

אין חמודה כמו מסעדת ברטי, השוכנת על רחוב סואן ומלוכלך במרכז תל אביב. המטבח המקומי ים תיכוני שלה, מוציא מקרבו מנות דג טרי ופירות ים, בשרים כבושים ועשויים היטב, מזאטים צבעוניים ומשמחים ושלל מנות לא מתיימרות אבל טעימות להפליא. אם תכנסו פנימה, המוסיקה המשתנה תסחוף אתכם, תעורר בכם שמחה ורעב ותכריח אתכם לטעום והרבה. אם יהיה לכם קר, ותרצו לצאת משגרת פירות הים והדגים השולטת ברוב התפריט, ימליץ לכם המלצר החינני, ובצדק, על הקדירה שהצטרפה לברטי כדי לחמם את בטנם של הסועדים בחורף התל אביבי.

כמו בגדרה 26, גם בברטי החומוס והלימון הכבוש התאימו בדיוק לקרידה חורפית, אבל בברטי הלכו על כתף טלה, אותה בישלו בבישול ארוך עם ירקות שורש מגוונים, עם המון כמון, פפריקה, עלי דפנה ופלפל אנגלי. את התענוג הזה מגישים עם פריקי (חיטה ירוקה), שתורם לתחושת התבשיל ומזכיר את חיבור המרכיבים בחמין, אבל הרבה הרבה יותר טעים ואסתטי.

ברטי, רחוב קינג ג'ורג' 88, תל אביב. 072-2512950

.

קדירת בשר וקוסקוס של כרמא

קדירת בשר וקוסקוס של כרמא. צילום: דניאל לילה

בלב לבה של שכונת עין כרם הירוקה בעלת הניחוח האירופאי, שוכנת לה שנים מסעדת כרמא, המגישה לאורחיה אוכל ירושלמי וים תיכוני, שפותח לבבות אצל המבקרים בה. הטאבון שניצב בכניסה למסעדה מנפק מאפים ופוקאצ'ות מעוררי ריחות עזים ותיאבון עז, ומכינים את הסועדים לחוויה הצפויה להם.

התפריט המגוון הכולל פסטות, פיצות ופוקאצ'ות (יוצאות טריות ומדיפות ניחוחות מהטאבון), סלטים וסנדוויצ'ים, מנות עוף, בשר ופירות ים, הוא רק מעורר התיאבון למנת הקוסקוס בשר המוגשת במקום בחורף. בקור הירושלמי, תוך ישיבה מול הנוף מעורר הגעגועים לאירופה, מול צלחת מהבילה של בשר שבושל עד שנפל מהעצם, בתיבול עז מלא כורכום, הל, עלי דפנה ושאר ארומתיים, בתוך מרק ירקות כתמתם ועשיר, על מצע של קוסקוס עבה ועשוי ביד. האוויר ירושלמי, הנוף מאירופה, והקוסקוס? איפשהו מערבות מרוקו, שם יודעים דבר או שניים על אוכל מנחם.

כרמא, עין כרם 74 , ירושלים, 02-6436643
.

קדירה כפרית עם לימון פרסי של גדרה 26

מצרכים לקדירה (ל-8 מנות):

2 ק"ג צלעות בקר חתוכות לקוביות של 3-5 ס"מ

4 גזרים

צרור עלי סלרי

שורש סלרי גדול

שני בצלים

500 גרם חומוס מושרה ללילה

3 לפתות גדולות

צרור כוסברה

כפית כובסרה טחון

שני לימונים פרסים

כף שמן צמחי

כף מלח גס

כפית פלפל

אופן ההכנה:

מלהיטים סיר ברזל כבד לקדרה, מטגנים בו את הבשר עד להשחמה.

קולפים את הבצלים, הגזרים, שורש הסלרי, לפת וקוצצים לקוביות גדולות.

מוסיפים לסיר וממשיכים לטגן כ-5 דק', תוך כדי ערבוב.

מוסיפים 2 ליטר מים, צרור כוסברה קצוץ, עלי סלרי קצוצים, מלח פלפל כוסברה טחונה, את הלימון פרסי שוברים עם גב הסכין ומכניסים לתבשיל, מוסיפים את החמוס מערבבים בעדינות מביאים לרתיחה.

מכסים את הסיר, מנמיכים את האש לנמוכה מאוד ומבשלים כ-3 שעות.