לא מצליחים לרדת במשקל?

כמה דיאטות כבר ניסיתם, כמה פעמים נאבקתם להפחית משקל אבל העליתם הכל בחזרה, וכמה שנים עוד תמשיכו לנסות? התזונאית קרן צינמון מסבירה מדוע זה קורה ומה אפשר לעשות

01/11/2012
קרן צינמון - תזונאית טבעית ומאמנת אישית קבלו עדכונים מקרן צינמון - תזונאית טבעית ומאמנת אישית
  • RSS
» כמה דיאטות עוד תעשו? (צילום: Thinkstock)

תגידו את האמת: כמה דיאטות כבר ניסיתם במהלך חייכם? כמה פעמים נאבקתם להפחית כמה קילוגרמים אבל העליתם הכל בחזרה? וכמה שנים אתם מתכוונים להמשיך להיאבק, מדי פעם גם להצליח, אבל אחר כך לחזור בדיוק לאותה הנקודה ולהתחיל מחדש?

קצת מתיש, לא?

"היום נחגוג עם גלידה"

בעידן המודרני המידע זמין ונוח וניתן להשיג אותו ממקורות שונים, ניתן לעשות בקלות חישוב קלורי, לבדוק BMI ועוד. למרות זאת לרבים מאיתנו קשה לעשות את השינוי המיוחל.

הסיבה לכך היא שגם הדיאטה המוצלחת ביותר נותנת רק לעתים נדירות מענה להתמודדות עם הרעב, ולא רק הגופני. הפעם אני מתכוונת לטפל בנושא הרעב, אך לא מהיבט של ספירת קלוריות, אלא בהיבט חשוב לא פחות והוא: אכילה רגשית.

גוף האדם הוא מכונה מופלאה שיודעת היטב אילו מזונות נכונים עבורה, ומהי נקודת  השובע. רוצים דוגמה? תסתכלו על תינוקות רכים אשר מפסיקים לינוק מחלב האם כאשר הם שבעים וניזונים ממנות קטנות בתדירות גבוהה.
למה אנחנו, ההורים שלהם, אנשים בוגרים ומנוסים, לא מצליחים בכך? מעבר לתשובות הברורות "התבגרנו","אין זמן","יש מחויבויות"... יש לקחת בחשבון שחוויות שונות בילדות, ובחיים בכלל, השפיעו ומשפיעות עלינו, עיצבו ו"הוציאו" אותנו מהמסלול הטבעי הזה. כך אנו מוצאים את עצמנו חדשות לבקרים "מנשנשים" שלא לצורך וצורכים מזונות עתירי שומן וסוכר שלא טובים לנו.

הנה דוגמה שכולם מכירים: כשהיינו ילדים לא פעם נאמר לנו "תסיים את כל מה שיש לך בצלחת" או "לא זורקים אוכל לפח" וגם "אם תהיה ילד טוב תקבל שוקולד", "היום נחגוג עם גלידה".

חטיף או חיבוק?

אני בטוחה שבשלב הזה הבנתם, שהאכילה ממלאת אצלנו תפקיד גדול יותר מהזנת הגוף והמוח בלבד. ונשאלת השאלה: האם כאשר אנחנו רוצים חטיף מתוק אנחנו בעצם זקוקים לחיבוק? במילים אחרות: לא כל רעב הוא גופני. פעמים רבות הרעב שלנו הוא בעצם רעב ריגשי שמסתמן ומתבטא כגופני.

זיהוים של מאפייני אכילה רגשית באורח החיים הוא רגע חשוב וחיוני, משום שעירנות ומודעות לבעיה הן גורם מרכזי בדרך לפתרון ולחיים בריאים ומאושרים יותר. ככל שנכיר ונלמד מה נכון עבור הגוף שלנו, נוכל לזהות מה טוב לנו ומה מיותר, כך שעם הזמן לא נצטרך עוד לדבוק ב"הרגלים" הקבועים, אלא נוכל להקשיב לגוף ולדעת מתי כדאי להפסיק לאכול ואילו מזונות כדאי לצרוך. ככל שנהיה מודעים למנגנון הרעב והשובע, הגוף יאותת לבד שכדאי להפסיק לאכול ואם נהייה קשובים – נוכל גם יישם זאת.

מדובר בתהליך שצריך לעבור, ולא בפתרון בזק "הוקוס פוקוס", משום שבמשך שנים רבות לא היינו מודעים לנושא זה, או בחרנו להתעלם ממנו.

בלי דיאטות כסאח

כמו אכילה רגשית גם ההחלטה לעשות דיאטה היא רגשית לעתים ומלווה מיני אמירות כגון "הג'ינס לא נסגר - אני מתחילה דיאטה ממחר", "כרס הבירה שלי נמאסה עלי... אני מפסיק עם האלכוהול"...

גם במקרים כאלה כדאי לעשות החלטה מודעת ומאוזנת. לא לנסות כל מיני קיצוצים לקיצוצים אגרסיביים שיובילו לתסכול ולצורך בפיצוי.

בכל מקרה: המטרה היא לעבוד עם הגוף ולא נגדו, להרגיש נינוחים עם התפריט שבוחרים, כדי להרגיש טוב ולהישאר במצב רוח טוב. דיאטות כסאח, לעומת זאת, שמבוססות על אותם קיצוצים שרירותיים, הם בדיוק הדבר ההפוך לכך, לכן גם נדונו לכישלון, בדרך כלל.

כאשר אנו מחוברים לצרכים שלנו, ניתן ליהנות ממזונות כמו שוקולד וגלידה מפעם לפעם, כאשר משנים את צורת האכילה באופן מודע, אפשר לקחת מדי פעם משהו מתוק בצורה מודעת ומבוקרת ולא מתוך דחף בלתי נשלט, שאחר כך גם מלווה בתחושת אשמה. ולא חייבים דווקא שוקולד או גלידות. אוכל מנחם יכול להיות גם בריא, כמו תמרים או פירות יבשים אחרים, או פרי. כל דבר שיש בו ערך תזונתי ולא רק קלוריות ריקות.

מה עושים?

בתור התחלה, אני ממליצה להתייעץ עם תזונאית מוסמכת ומנוסה ולמצוא ביחד את נקודות התורפה. כך ניתן בקלות יחסית למצוא פתרונות מעשיים. בהמשך, כדאי לדעת באילו מצבים קשה לנו יותר ופחות ולהיערך בהתאם. תמיד אפשר לגייס פרטנר לתמיכה ולעידוד, פעולה אשר תסייע לנו רבות בדרך לאורח חיים בריא ונכון יותר. המלצה נוספת היא לנסות למלא יומן אכילה,ועל פי ניתוחו להגיע לתובנות המהוות צעד בדרך לשינוי.

המאפיינים הבאים יעזרו לך לבדוק האם אתם  מגיבים לרעב גופני או מזינים צורך רגשי עמוק יותר. סביר להניח שתכירו מאפיינים מכאן ומכאן, למרות זאת חשוב לתת את הדעת לנושא זה, שכן התמודדות עם מכשולים אלו עשויה להביא להצלחה במטרה המיוחלת:

רעב גופני

  • מתפתח בהדרגה
  • מופיע מתחת לצוואר (לדוגמא: הבטן מקרקרת)
  • מופיע שעות מספר לאחר הארוחה
  • נעלם כאשר את/ה מלא/ה
  • האכילה גורמת לתחושת סיפוק
  • לא יוצר רגשי אשמה
  • מזמין בחירה מודעת של מזונות
  • גם גזר נראה מושך
  • הערכות למזון בריא, הקדשת זמן להכנה ואכילה
  • מטרתו: שמירה על בריאות ואנרגיה
  • נוצר ממניע פיזיולוגי
  • יוצר תענוג מכל ביס

רעב רגשי

  • מופיע פתאום
  • מופיע מעל לצוואר (עיניים גדולות)
  • מגיע בעיקר כמחשבה אובססיבית (תשוקה לא נשלטת לגלידה)
  • לא קשור לזמן
  • ממשיך גם כאשר את/ה מלא/ה
  • האכילה גורמת לתחושת אשמה ובושה
  • דורש מזונות מסוימים ומנחמים: למשל, רק גלידות, עוגות או שוקולד מספקים אותו
  • מזמין אוכל מיידי וסיפוק מיידי
  • מטרתו: מילוי תחושת ריקנות
  • נוצר ממניע רגשי
  • מזמין פעולה של דחיסת האוכל ו"פתאום" הצלחת ריקה
  • משמש כתחליף לדברים אחריםסביר להניח שתכירו מאפיינים מכאן ומכאן, למרות זאת חשוב לתת את הדעת לנושא זה, שכן התמודדות עם מכשולים אלו עשויה להביא להצלחה במטרה המיוחלת.

מחמחמחמח

הכותבת, קרן צינמון, היא התזונאית הקלינית של מועדון הכושר "הגראז'"




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה