זה הגיל להתחיל לרוץ

יותר ויותר נשים מתחילות לרוץ למרחקים ארוכים ומירוצי נשים זה הבון-טון החם. למה הן מתמכרות לזה?

06/11/2012
עיינה שאול קבלו עדכונים מעיינה
  • RSS

יש להודות שהמצב לא קל והמודלים הנשיים לא מפסיקים להשתכלל. אם עד לא מזמן התפעלנו נורא מאישה שמצליחה לשלב בית ועבודה - גם לצבור כסף ומעמד, גם לגדל ילדים יחסית נורמליים וגם למצוא זוג תחתונים נקיים בערימת הכביסה שלא קופלה - הרי שלאחרונה האמביציה הנשית מכה שנית.

יותר ויותר נשים יוצאות בשנתיים האחרונות מחדרי האירובי והפילאטיס, זונחות את ענפי האימון שנחשבו לנשיים, ומתחילות לרוץ. עבורן נוסדו תחרויות ריצה ספציפיות לנשים כמו מירוץ הרצליה לנשים, טריאתלון לנשים (גם בהרצליה) וכמות הנשים במירוצים הקיימים, כמו מירוץ הלילה של נייקי, לא נמוכה מזו של הגברים. אלה שמתחילות לרוץ גם טוענות אחרי זמן קצר שזה ממכר, כך שנורא קל להתמיד. באמת כיף להן.

גונן הראל, מאמן ריצה מרעננה, מודה שלהיכנס לכושר בגיל 40 לוקח יותר זמן מאשר בגיל 20, אבל חוזר גם הוא על המימרה הפופולרית ש"כל אחת יכולה לרוץ". "אם בת 20 ובת 40 יתאמנו ואז יעשו הפסקה של חודשיים, בת ה-20 תחזור לכושר שהיה לה תוך כשבועיים, בעוד שלבת ה-40 זה יכול לקחת חודש. חוץ מזה, לבני ה-40 שהתחילו להתאמן יש הרבה יתרונות. יש להם יותר זמן פנוי והמוטיבציה שלהם גבוהה. בניגוד לבני ה-30 העמוסים והעייפים מגידול ילדים, שלוקחים את הגוף כמובן מאליו, בני ה-40 כבר מתחילים לראות שחיקה. אצל נשים הגרביטציה לפעמים מתחילה לעשות את שלה, השרירים אולי קצת התרופפו מהריונות, חילוף החומרים אחר. השיפור המהיר שהן רואות כשהן מתחילות לרוץ, מאד מדרבן אותן להמשך".

הראל יודע עד מה הוא מדבר. עד לפני כשנתיים, בגיל 45 הוא שקל 132 ק"ג, נטל תרופות והיה במצב בריאותי בעייתי. שינוי תזונתי הוביל לריצה והיום הוא טריאתלוניסט שמשתתף בתחרויות עולמיות. מתוך הכרת תודה על השינוי שחווה, חוץ מעבודתו כמנהל, וכמאמן כושר אישי, הראל החל לאמן בהתנדבות שתי קבוצות ריצה גדולות לנשים ומודה שהוא נהנה מכל רגע.

"האווירה בקבוצת ריצה של נשים שונה מזו שיש בקבוצה מעורבת או בקבוצת גברים", הוא אומר, "כל מה שאומרים על נשים הוא נכון. הן פחות תחרותיות מול הקבוצה ורוצות יותר לשבור שיאים אישיים. הן מפרגנות, תקשורתית, תומכות ומקבלות אותך כמאמן. אני אוהב את האווירה באימוני ריצה של נשים ויש לי כבר טקסים שמיוחדים רק להן. למשל "מבחן אוסי" - אחרי סשן של תרגילים, אני נותן הפוגה כדי שכולן יקחו אוויר וברגע שאוסי מחילה לדבר, אני יודע שכולן התאוששו ואפשר להמשיך את האימון"...

"הגוננות", קבוצת הריצה לנשים שמאמן גונן הראל (בחולצה אדומה)
..

"נשים מאד מתאימות לריצה למרחקים ארוכים כי שם מתבטא החוזק שלהן", אומר ד"ר יוני ירום, רופא ספורט, המנהל הרפואי של מרפאות מדיקס, "בריצות למרחקים ארוכים, פחות חשוב החוזק, יותר עקרונית הסיבולת, ובזה נשים טובות". ...

קמה בארבע בבוקר

.לוריא אורן שמואלי, 43, אמא לחיילת ושני בנים (14 ו-16) מנהלת הפיתוח העסקי של קופת החולים הכללית, התחילה לרוץ לפני שלושה חודשים בלבד וכבר מדלגת על יעדים כמו מרתון הרצליה בן 5 ק"מ ומירוץ "סובב עמק" בן ה-13 ק"מ.

"פעמיים בשבוע אני קמה ב-04:15", היא מפרטת, "אוכלת שני תמרים ובין 5:00  ל-6:00 אני רצה בים או בפארק. ב-6:30 אני בבית אחרי שסיימתי להתקלח, להתלבש ולהתאפר וקופצת למאפייה להביא לילדים לחמניות טריות. ב-7:15 אני יוצאת לעבודה ובעלי מלווה את הבוקר של הבנים. פעם בשבוע, בערב, אני רצה עם קבוצת נשים או משחקת כדור רשת.

"בצבא הייתי מדריכת ספורט אבל מאז, במהלך השנים, הלכתי מדי פעם לחדר כושר ויצאתי להליכות וזהו. לא עשיתי משהו מיוחד. הריצה בקבוצת נשים היא חוויה טובה בכל מובן. אני אוהבת את האווירה שהיא קלילה, חמה ומאתגרת. גיליתי שאנשים שרצים, הם מאד לטעמי ואני מאד אוהבת את התחושה הטובה שהריצה מכניסה לחיים. גם הגוף התחזק והתמצק ונכנסו חוויות חדשות. ביום כיפור למשל עשינו ריצת לילה של "סליחות" בירושלים עם מדריך-אצן דתי מיוחד".

..

לוריא אורן-שמואלי. רצה לפנות בוקר

"הריצה בפירוש מצעירה", אומר ד"ר ירום. "הפציינטים שבאים אלי, שולפים לי גילאים שתמיד מפתיעים אותי. מי שרץ תמיד ניראה צעיר לפחות ב-10 שנים מגילו. חוץ מזה שמדובר בקבוצת שיוך חדשה שנעים להיכנס אליה. ריצה ישר מכניסה אותך לאליטה".

זה לא משעמם לרוץ?

"לוקח כשלושה חודשים להתרגל ולהתמכר ואז משתחררים החומרים החיובים במוח. אנשים גם אומרים שהריצה היא הזמן הכי נכון להם לחשיבה, הרגעות או לשמיעת מוזיקה ביממה. כמובן שמי שמתחילה בלי כושר ולא מתקדמת בהדרגה, תגרום לעצמה לפציעות. כדאי ללוות את הפעילות עם מאמנ/ת או להיות הדרגתיים".

אימון אישי עולה היום כ- 150 שקל וכנראה שבניגוד לרכיבה על אופניים, עוד פעילות גופנית שחביבה על נשים, פה צריך להשקיע בעיקר בנעלי ריצה טובות ולא יותר. וגם בתזונה.

..
ד"ר יוני ירום, מומחה לרפואת ספורט.
"היתרונות הנשיים בולטים בריצה". צילום: יח"צ

.אסנת בוברוב, דיאטנית קלינית של  לייף מרשת סופר-פארם, מציעה לבנות 40 שהתחילו לעסוק בספורט באופן אינטנסיבי לפקח יותר על מה שהן אוכלות. "כבר לא מומלץ לנשנש את מה שהילד השאיר. זו הזדמנות טובה לצייד גם את עצמך, כמו את הילד, בקופסת אוכל מחולקת לתאים שתלווה אותך לעבודה, בהמתנה לחוגים, או לסידורים ויהיו בה ירקות חתוכים, חטיף בריאות או כריך עם ממרח כמו גבינה טובה או טחינה משומשום מלא".

"לאישה שעושה פעילות גופנית של שלוש פעמים בשבוע עם מרווחים של 48 שעות בין אימון לאימון אין צורך בשינוי תזונתי רציני", אומרת בוברב, "כן צריך לשים לב לארוחות ההתאוששות אחרי אימון. אחרי אימון יש חלון הזדמנויות שבו הגוף מנסה לאושש את עצמו ויש הפנייה של יותר אנרגיה לשרירים. לכן כדאי שבסוף האימון נאכל מה שהשריר צריך – על כל גרם חלבון צריך 3-4 גרם פחמימה. כריך עם טונה או ביצה הוא בחירה טובה למשל. אחרי אימון גם לא כדאי לאכול ארוחה דשנה אלא מומלץ לחלק לכמה ארוחות קטנות כדי לא להעמיס על הגוף".

מי שעוסקת בספורט אתגרי באדיקות, מתעניינת לרוב בתוספי תזונה לספורטאים. "החברה האמריקאית לרפואת ספורט (ACSM) חילקה את עולם תוספי המזון לספורטאים לארבע קטגוריות כדי לעשות סדר במוצרים הרבים של התעשייה המגלגלת כ-20 מיליארד דולר בשנה", אומרת בוברב. "הקטגוריה הרלוונטית לנשים שרצות באופן אינטנסיבי היא קטגוריה A, שהיא מבוססת מחקרית וגם מומלצת על ידי ארגוני מחקר מוכרים מהתחום. יש בה מוצרים משלימים לתפריט הרגיל כמו משקאות ספורט, ג'לים לאנרגיה, ארוחות נוזליות, חטיפי חלבון, מי גבינה, תחליפי אלקטרוליטים, קפאין, קריאטין וביקארבונאט. כל אלה נמצאו מועילים לביצועים ספורטיביים. פרט לאלה ישנם בקטגוריה A גם תוספים החשובים לשמירת בריאותה הכללית של המתעמלת הצעירה בת הארבעים: תוספי סידן, תוספי ברזל, מולטי ויטמינים וויטמין D".

.

בצילום הראשי: אורית שצברג-דנן, יועצת לשיווק בר קיימא ודוקטורנטית, אמא ל-2, אולטרה מרתוניסטית.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה