איך תנהלי יותר טוב את הזמן?

מה את צריכה לעשות כדי להפסיק להרגיש שאת לא מספיקה כלום? להתחיל לחשוב על עצמך וללכת לפי כללי היעילות האלו. 10 עצות זהב לאם העובדת

27/11/2012
עיינה שאול קבלו עדכונים מעיינה
  • RSS
» החיים הפכו לתרגיל במהירות אמר גנדי

האמת היא שאף פעם לא קינאנו בנשים ש"עושות את זה" – אלה שמצליחות גם ליהנות ממשרה מעניינת ובכירה, גם להתמסר לילדים הרגועים והמטופחים שלהן, גם לשמור על כושר ועל הזוגיות, וגם להשקיע בחוג חברים כיפי ובבית נעים ומתפקד.
//
ידענו ונדע תמיד, שאי אפשר באמת להיות מעולה, שולטת ורגועה בכל החזיתות ותמיד יהיה מחיר לשלם. אין מה לעשות, התינוק של מריסה מאייר, מנכ"לית יאהו שחזרה לעבודה כשבועיים אחרי הלידה, יקבל אמא שמתמסרת גם לחברת הענק שהיא מנהלת, והיא והוא יפרדו די מהר זה מזו אחרי תקופה ארוכה של סימביוזה ריחמית...

המחירים ידועים אבל בינתיים רבות מאיתנו ימשיכו לנסות לעמוד בסטנדרטים שהולכים ומתגבהים -  הרי בכל יום אנחנו קוראות עוד מאמר על החשיבות שבהורות מודעת, צריך ללמוד עוד מיומנות חדשה בעבודה ויוצא עוד מחקר מלחיץ על חשיבות הספורט בחיינו.
..
בעיה נוספת של האם העובדת היא שהחיים הופכים מהירים יותר ויותר. קרל אונורה, מחבר הספר המהפכני "בשבח האיטיות", טען שחיינו הפכו לתרגיל במהירות. מהטמה גנדי טען ש"החיים הם יותר מהניסיון להגביר את הקצב שלהם", אבל לצערנו כמעט ואף אחד לא מקשיב לדברי החוכמה של גנדי...

מאז המהפכה התעשייתית, המכשירים והמכונות שסביבנו הולכים ומשתכללים ועוברים לקצב מואץ, בעוד האדם מצידו מנסה להדביק את הקצב. רק שלאדם עוד לא יצאה גרסה מעודכנת. בגדול, מדובר באותו מודל ישן וטוב, מודל שאמנם המציא את תרבות המהירות, אך מנהל כעת מערכת יחסים נוירוטית עם הזמן.
..
וכך, אנשים שבסך הכל התחייבו למשימות החיים שנחשבות הכרחיות - להחזיק בית, להתפרנס, להקים משפחה ולשמור על עצמו בריאים, חברותיים ומאוזנים - מגלים די מהר שהם נשחקים בין כמה מערכות חיים שואבות ותובעניות, שהריצה ביניהן מתישה לגמרי. התופעה הנילוות היא עלייה מתמשכת בכמות האנשים שמפתחים בשנים האחרונות לקות בארגון וסדר ומתקשים לארגן נכון את הזמן שלהם. במשרד הרווחה אגב, כבר מכירים בבעיה הזו כלקות רשמית...

"מאפיין בולט של אנשים שההתארגנות עם הזמן קשה להם, הוא תחושה תמידית של רגשות אשם", אומרת ד"ר סוזי קגן, יועצת פסיכולוגית בכירה מאוניברסיטת בר אילן. "כיום, יום העבודה גולש הרבה פעמים מעבר לשעות המשרד, ואמא שמגיעה הביתה ועוזרת לילדים עם השיעורים, חשה לא אחת, אשמה, על שהיא לא בודקת כרגע אם יש מיילים דחופים מהעבודה (מה שהקולגה הרווקה בטוח עושה כרגע). כשהיא עומדת לבשל אוכל טרי, היא מרגישה רע על שהיא לא יוצאת להליכה של שעה, שתחזק ותמצק אותה. כשהיא מבלה בערב זמן עם בן הזוג, היא חשה אשמה על שהיא לא מטפחת את החברויות שלה שכל כך חשובות לה. יותר ויותר אנשים סובלים מתחושת חסר ומהרגשה שאחרים מסתדרים עם הזמן יותר טוב מהם", מדווחת ד"ר קגן..//

ד"ר סוזי קגן. "אמהות מסתובבות עם
רגשות אשם תמידיים". צילום: יח"צ

?

.מה שונה בין אנשים תקתקנים שמנהלים את הזמן שלהם ביעילות לאלה שפחות טובים בזה?

"היעילים והביצועיסטים מבחינים יותר טוב מאחרים בין מה שדחוף למה שחשוב. הם מטפלים בדברים בזמן, בלי להגיע למצבים של כיבוי שריפות. הם גם יותר לוגים מאשר רגשיים. טיפלתי, למשל, באישה שספגה הרבה ביקורת מהמעסיקים שלה, כי היא בשעות העבודה היא דיברה עם הילדים ארוכות בטלפון ויצאה וחזרה מהמשרד כדי להקפיץ אותם לחוגים. למעשה, היא הרגישה אשמה על שהיא לא נמצאת יותר עם ובשביל הילדים שלה. כשהיא התפטרה כדי להתמסר יותר למשפחה, הדימוי העצמי שלה ירד והיא הרגישה לא חשובה ולא ממומשת. כדי לא להגיע למצבים כאלה צריך לנהל את הזמן בהיגיון ופחות מתוך דחפים רגשיים. אם החלטת שהעבודה שלך חשובה לך – תהיי שם ותקבלי את מה שכרוך בזה".

..

10 עצות חשובות לאנשים עובדים שגם מנהלים בית ומשפחה:.

.
סאלי תדמור. "העולם ימשיך להסתובב גם אם תגהצו פחות"

המאמנת האישית סאלי תדמור מציידת בעצות ששוות מחשבה:.

1. עשו לעצמכם הנחות - "גם להשקיע בילדים וגם לעבוד מחוץ לבית זה אדיר", אומרת תדמור. "תעריכו את זה וקחו בחשבון שבשביל שילוב כזה שווה שתורידו סטנדרטים במקומות אחרים בחיים. לא נורא אם הבית יהיה טיפה פחות נקי; אם המתכונים שתכינו יהיו פשוטים; ואם לא תעשו סקר מעמיק לפני שאתם סוגרים דיל לחופשה, אלא פשוט תזמינו משהו נחמד. אולי תפסידו טיפה כסף או תבחרו באופציה פחות טובה, אבל חסכתם סירבול וזמן".//

2. תלמדו לסרב – "בנו רשימה של דברים שהם פחות קריטיים. העולם ימשיך לנוע אם תגהצו פחות, לא תתנדבו לוועד ההורים, לא תאפו עוגה לבית הספר, לא תבנו סוכה ולא תרשו לילדים לשחק בבצק שילכלך את כל המטבח. חשוב שתעשו הערכה כנה של מה שאתם מסוגלים לעשות ולא תשלו אחרים ותבטיחו הבטחות שווא".
//
3. אל תוותרו על ספורט ותזונה טובה - כשאתם עייפים, מפתה לוותר על אימון גופני,  אבל הספורט יעורר אתכם וייתן אנרגיה. לא כדאי להתפשר גם על איכות האוכל בגלל לחץ של זמן. תזונה בריאה תייצר לכם אנרגיות. הרבה פעמים אנשים עייפים כי הגוף שלהם עסוק בעיכול של מוצרי מזון שלא טובים להם. בידקו: האם מוצרי חלב, בצק וממתקים, למשל, באמת טובים לכם או בעיקר מעייפים?//

4. שימו את עצמכם גבוה בסדר העדיפויות – בדרך כלל נשים  שמות את כולן לפניהן. אבל אז הן קורסות ולא יכולות גם לתמוך ולהכיל את החשובים להן. חייב להיות זמן אחד בשבוע (אפילו שעה, אם יש לך תינוק) שבו את לגמרי לבד ולגמרי חופשיה. ולא מול הטלוויזיה.
..
5. מיקור חוץ  (Outsourcing): - "לתפישתי", אומרת תדמור, "האמהות והקריירה חשובים יותר מעבודות הבית. לעבודות הבית אני מוכנה לעשות אאוטסורסינג אפילו במחיר של צמצום בדברים אחרים - שיפוצים, חופשות, מכונית חדשה יותר, בגדים יקרים. אפשר לקחת פעם בחודש עזרה בניקיון ופעם עזרה בבישול. זה גם חוסך קניית אוכל מוכן שהוא תמיד יקר יותר".//

6. לרשום הכל - מומלץ לרשום לפחות פעם בשבוע את כל המשימות שיש לעשות ואז לשבץ ביומן. כולל הדברים הקטנים כמו לקנות מתנה ליומולדת של ילד מהכיתה או שיחת טלפון לעירייה. הכל צריך להיות רשום, ואז משתדלים להוציא לפועל את המטלות. אם לא הצלחתם לבצע אותן בזמן – רשמו אותן שוב ביום אחר. הרישום מוריד לכם מהראש את המשימה המעיקה של לזכור הכל.

7. להגדיר זמן לסידורים – בכל יום הגדירו מהו "זמן הסידורים" ואל תפזרו אותם על פני כל אחר הצהריים או על הזמן שבו אתם עם הילדים (זה נחשב לרקוד על כל החתונות). זה מתיש ולא מאפשר להיות עם הילדים באמת. יש לכם יותר מדי משימות? בדקו שוב את סעיפים 1 ו-4.

8. משימות תשתית - סטיבן קובי, מחבר הספר "שבעה הרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד", מדבר על דברים שהם "חשובים ולא דחופים". אלה משימות תשתיתיות בסיסיות, שיפתרו לנו בעיות מהשורש,  אבל רבים מזניחים אותן, כי הן לא דחופות. ספורט הוא ללא ספק לא דחוף,  אבל תחשבו איזו תועלת אדירה הוא נותן. גם לשבת פעם אחת עם יועץ פנסיוני ולעשות סדר בכל הניירת, חוסך את כל העיונים חסרי התוחלת בדפים הלא מובנים שמגיעים מדי רבעון. או לסדר ארונות בגדים במעבר בין עונות. אפשר בלי זה, אבל איזה הבדל זה עושה וכמה זמן זה חוסך! פעם בשלושה חודשים מומלץ לעבור על החדרים של הילדים ולסלק משם צעצועים לא שמישים. זה לוקח זמן אבל חוסך בהמשך אנרגיה שמבזבזים על חדרים מבולגנים וילדים שלא מוצאים במה לשחק.

9. פרידה מהטלוויזיה - הטלוויזיה היא האויב הגדול של אמא עובדת. היא גוזלת המון זמן מבלי שתשימו לב (פתאום כבר 23:00 ואין אוכל למחר ואת עייפה נורא), היא לא באמת מרגיעה (תשוו את התחושה אחרי צפייה של שעה בטלוויזיה, לתחושה של אחרי הליכה של שעה). תדמור מציעה לכבות את הטלוויזיה לאורך כל השבוע, לצפות במשהו אחד נחמד בסוף השבוע וזהו, וטוענת "זה מהפכני – ועובד מדהים".

10 . משימות מרגיעות – כדאי ללמוד לנצל משימות מסוימות לרגיעה. כביסה, כלים, טאטוא -  אם עושים אותן במודעות, יכולות להיות משימות רגיעות מאוד. כשצריך לחשוב במרוכז על נושא מסוים, או להחליט החלטה, אפשר לשטוף כלים ולחשוב תוך כדי. כך לא תתפתו פתאום לגלוש ברשת ולקרוא עוד מיילים, ותישארו מרוכזים בנושא אחד.
//

צילומי אילוסטרציה: Thinkstock




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה