כשהראש מתפוצץ מאלכוהול

עוד הרמת כוסית יין, עוד חצי ליטר בירה, החגים הם הזדמנות מצויינת לדפוק את הראש. כל הטיפים והעצות איך למנוע את הכאב ולהקטין את הנזק ביום שאחרי

30/09/2012
אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • RSS
» מקלחת לא תעזור לה (צילום: Thinkstock)

חמרמורת - זו החלופה העברית שקבעה האקדמיה ללשון עברית לביטוי האנגאובר.

אמנם פורים עדלאידע חלף עבר, גם 4 הכוסות של פסח, אבל החגים הנוכחיים מזמנים שפע של הזדמנויות לחגיגות, שתייות ו"הרמות כוסית". איך נזהרים ונמנעים משתייה מופרזת, ומה עושים אם נסחפים בכמויות?

האנגאובר הוא ביטוי שמסמל מקבץ תופעות שתוקפות את הגוף: כאבי ראש, בחילה, הרגשה כללית רעה, צמא, עייפות, רגישות לאור ולרעש, טישטוש וסחרחורת וכדומה. התופעות, כולן או מקצתן, יכולות להופיע שעות ספורות לאחר השתייה המופרזת, ובעיקר בבוקר שאחרי, ויכולות להימשך עד 36 שעות אחרי תום החגיגות.

מקור הביטוי האנגאובר, על פי ה"בלשנית" מרינה איבנובה הוא תופעה שנמשכת מהלילה הקודם.

מה קורה לגוף?

אלכוהול, או אתנול בשמו המדעי, הוא סם פסיכואקטיבי, כלומר חומר שגורם לשינויים במצב הרוח. במקרה של אלכוהול מדובר על תחושות של רוגע, שמחה ואופוריה, משום שאלכוהול מדכא את מרכז העצבים במוח, מדכא עכבות ומבטל גרומים מרסנים. הבעיה היא, שהדיכוי הזה עלול להחליף את השמחה בהתנהגות אלימה ופרועה, חסרת שליטה. תלוי כמובן במינון ובמשך השתייה.

האלכוהול משפיע על מספר אברים בגוף:

  • מגביר ייצור השתן ואיבוד נוזלים, לכן גורם להתייבשות, על ביטוייה השונים.
  • כאמור, צריכה גבוהה של אלכוהול גורמת לדיכוי תיפקודים של מערכת העצבים המרכזית  ומשפיעה על מוליכים עצביים במוח (נוירוטרנסמיטורים), לכן יכול לטשטש את הזכרון, לשנות את מצב הרוח, את תחושת היציבות וההתמצאות במרחב ועוד.
  • מרחיב עורקים לכן גורם לתחושה של "חום", אבל למעשה הוא גורם לאיבוד חום. שתייה מרובה גם גורמת להתרחבות של נימי דם בפנים, שגורמים לאדמומיות בשלב הראשון, ובהמשך – כשהשפעת האלכוהול פוחתת, לכאבי ראש.
  • משפיע על פעילות הכבד ועל ירידה ברמת הסוכר בגוף, לכן גורם לחולשה, לחוסר ריכוז ולעייפות.
  • בטווח הרחוק, שתיית אלכוהול לעתים קרובות מעמיסה על פעילות הכבד ועלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים בכבד.

כמה אלכוהול זה הרבה?

אמנם מדובר בתחושה אישית שמשתנה מאדם לאדם, ובכל זאת, ישנם כמה כללים:

  • נשים מתמסטלות מהר יותר מגברים ומכמויות קטנות יותר. בעבר סברו שזה בגלל שנשים הן בעלות משקל נמוך יחסית לגברים ויש להן כמות נמוכה יותר של מים בגוף. מים מדללים את אחוז האלכוהול בדם. אבל  כיום ההשערה היא שאצל נשים יעילות פירוק האלכוהול בכבד נמוכה יותר, בגלל כמות קטנה יותר של אנזים מסוים.
  • ההמלצות לשתייה מתונה, שיש בה גם תועלת בריאותית, הן עד מנה ליום לנשים ו-2 מנות לגברים. מנה נחשבת: כוסית משקה (וודקה, ג'ין, וויסקי), כוס יין או שליש ליטר בירה, שמכילים את אותה כמות אלכוהול.
  • הרעלת אלכוהול היא מצב מסכן חיים שצריך להטיס אתכם לחדר מיון. אלה הסימנים: בלבול, דיבור לא ברור, איבוד שיווי משקל, ראייה כפולה, הקאה מרובה, נשימות לא סדירות, ירידה של חום הגוף ושל לחץ הדם, ואובדן הכרה.

איך מונעים האנגאובר או לפחות מקטינים את הנזק ביום שאחרי?

  • שותים מים בין משקה אלכוהולי אחד לשני. המים ידללו את כמות האלכוהול בדם ויפחיתו את הסיכון להתייבשות.
  • ישנים, והרבה. שינה מפחיתה את העייפות ועוזרת לגוף להתאושש. הבעיה היא, שאחרי ששותים אלכוהול השינה הופכת קלה יותר, המבנה הטבעי שלה נהרס, היא פחות יעילה ורצופה בחלומות והתעוררויות.
  • מוותרים על יין אדום וויסקי מאלט. מתברר ששני אלה מעוררים כאבי ראש אצל אנשים מסוימים. לכן המשקאות המומלצים לחגיגת שתייה הם בירה, וודקה, ג'ין ומשקאות נוספים שלא מבוססים על ענבים או על מאלט – שהוא שם כללי למשקה אלכוהולי מדגן שעבר תהליך הלתתה.
  • סוכר משמח לבב אנוש גם הוא, ובעיקר משפיע לטובה על האנגאובר. כדי לדכא תסמיני האנאובר כדאי לשתות מיץ פירות, משקאות ממותקים או לאכול פירות, אבל לוותר על משקאות דיאט נטולי סוכר.
  • אוכלים, לפני ששותים. המזון צריך להיות בקיבה לפני שמתחילים לשתות, כדי לספוג את האלכוהול ולהשפיע. כל סוגי המזון טובים, אבל עדיף לאכול מזון שמכיל שומן, כמו סטייק או פיצה. אכילה אחרי השתייה, בזמן שתסמיני ההאנגאובר מתחילים להופיע, או לפני ששוכבים לישון כדי למנוע אותם – לא תעזור למנוע את ההרגשה רעה.
  • משככי כאבים יכולים להשפיע לטובה אחרי לילה של שתייה כבדה, אבל אין טעם לקחת אותם לפני ששוכבים לישון, עדיף דווקא מיד כשמתעוררים. וגם זהירות: וותרו על אקמול ודומיו, שמכילים את החומר פאראצטמול. החומר הזה מאט את פעילות הכבד ואת פירוק האלכוהול בגוף.
  • שתו משקאות ספורט (לא משקאות אנרגיה, אלא כאלה שספורטאים שותים בזמן פעילות גופנית מאומצת). המשקאות יחזירו לגוף נוזלים וכן מלחים ומינרלים, במיוחד אם הקאתם במהלך החגיגות.

מה לא יעזור?

  • למקלחות קרות אין שום השפעה על האנגאובר או שכרות. מדובר במיתוס. מצד שני, רעננות ונקיון מעולם לא הזיקו לאף אחד, פיכח או שיכור.
  • גם קפה שחור לא משפיע, למרות האמונה העממית, אלא דווקא מגביר את הסימנים, משום שגם קפאין, כמו אלכוהול, מעודד התייבשות.
  • וותרו על סטירות כדי לעורר חבר משכרותו. מיתוס, כנ"ל.
  • אל תפתחו את הבוקר במשקה נוסף. גם זה מיתוס. זה לא יפחית את האנגאובר, רק ידחה את הופעתו, או פשוט יגרום לכם להיות שיכורים מדי מכדי להבחין בקיומו.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה