הבלוגוספירה בישראל נוסקת

יותר ממיליון גולשים נכנסו לאתרי הבלוגים הישראלים בחודש יולי האחרון, בלוגים מהווים את מוקד העניין השני אחרי פייסבוק המשלים ולא מחליף אותם

06/09/2012
רועי גולדנברג, גלובס קבלו עדכונים מרועי גולדנברג, גלובס
  • RSS
» ThinkStock

מסתבר, שלמרות עידן הפייסבוק, בלוגים ופורומים מהווים את מוקד העניין השני בחשיבותו עבור הגולש הישראלי, אחרי חדשות כמובן. לפי נתוני ועדת מדרוג גלישת האינטרנט בישראל, יותר ממיליון גולשים נכנסו לאתרי הבלוגים הישראליים בחודש יולי - 930 אלף מהם רק לתפוז ולישראבלוג, הפלטפורמות המובילות. בישראל פעילים כיום כ-100 אלף בלוגים, וכמה עשרות אלפים נוספים רשומים ככאלה שאינם פעילים.

אך למרות הנתונים, התעצמותן של הרשתות החברתיות בשנים האחרונות מעלה תהיה באשר ליכולתם של הבלוגים, אותם יומני רשת אישיים, לשרוד גם בעידן של פייסבוק וטוויטר. האם הבלוגים והבלוגרים מצליחים לשרוד גם בעולם שבו אנשים מעדיפים לכתוב משפטים שנונים בני 140 תווים, לצד תמונות שצילמו מהחופשה האחרונה בחו"ל? ובכלל, האם לאנשים יש סבלנות לשבת מול המחשב ולקרוא בלוג ארוך של מישהו שהם לא בהכרח מכירים?

אבל התמונה בבלוגוספירה המקומית משדרת אופטימיות. מי שחשב שפייסבוק הוא אויב הבלוגים, נתקל בידיד אמת. דן חן, מנכ"ל אתר תפוז, שאחראי לפלטפורמת הבלוגים המובילה בישראל, אומר כי "פייסבוק הוא לא תחליף לבלוג. אי אפשר לכתוב שם פוסטים מורכבים. היום, בזכות פייסבוק, כמעט בכל שנה יש גידול משמעותי בכניסות לבלוגים. אם בעבר קוראים היו נרשמים לרשימת תפוצה במייל ומקבלים הודעה על כל פוסט חדש בבלוג, היום פייסבוק הפך למקור התעבורה השני אחרי גוגל ומשמש כלי הפצה משמעותי לבלוגרים".

טראפיק חד-פעמי

לדברי חן, "פייסבוק מביא לבלוגים הרבה טראפיק מזדמן וחד פעמי - כאלה שאינם מנויים לבלוג אלא ראו שיתוף של פוסט שלו אצל חבריהם בפייסבוק".

אימי עירון, מנכ"לית אתר סלונה, המשמש כפלטפורמת בלוגים הפונה בעיקר לקהל נשי, מסבירה: "בעבר היית כותב בלוג ולא היה לך איך להפיץ את זה. היום, כל מי שיש לו בלוג, יכול להשתמש ברשתות החברתיות בשביל להפיץ את התכנים שלו. גם מהצד השני רואים שינוי מגמה, כשהקוראים צורכים את הבלוגים דרך פוסטים וציוצים בפייסבוק ובטוויטר".

בישראבלוג, פלטפורמת הבלוגים הוותיקה ביותר שציינה בסוף השבוע האחרון 11 להקמתה, רואים את הדברים אחרת. "הבלוגים אצלנו מאופיינים בכתיבה אישית ואינטימית, שבהרבה מקרים מבוססת על סביבה אנונימית - מה שלא קיים בפייסבוק", אומרת אילנה תמיר, מנהלת ישראבלוג מבית נענע10. "לכן, יש אנשים שעושים הפרדה מוחלטת כדי שלא תהיה במקרה חפיפה בין הזהות האמיתית ברשת החברתית לבין הזהות האנונימית בבלוגים".

לדבריה, "אפשרנו לבלוגרים להוסיף כפתור לייק לבלוגים שלהם והיו כאלה שוויתרו על האופציה הזו - גם כדי לשמור על מעטה האנונימיות וגם מתוך תחושה שהם לא מחפשים תגובה עקרה כמו לייק אלא משהו טקסטואלי, שאולי יפתח שיחה ברמה מעמיקה יותר על תוכן הפוסט", היא אומרת.

מצד אחד, בישראבלוג מצביעים על ניכור ומצד שני על נטישה לטובת המדיה החברתית. "יש כותבים שעבורם פייסבוק או טוויטר ממלאים את המקום שבעבר מילא עבורם בלוג, והם זונחים את הבלוג או מפחיתים את מינון הכתיבה בו", מסבירה תמיר. אבל עירון טוענת מנגד, כי "אתה לא יכול להגיע לעומק בשורת סטטוס או בציוץ. בלוגים זה צורך אחר, זו פובליציסטיקה שמגיעים ממקומות יצירתיים, עסקיים או לקידום אג'נדה מסוימת".

עירון מבחינה במגמה נוספת שמביאה לצלילה עמוקה לתוך עולם שנודד מהטקסט אל מחוזות הוויז'ואל. כך היא מצביעה על הנסיקה המשמעותית בשימוש בשירותים כמו אינסטגרם ופינטרסט - רשתות חברתיות מבוססות שיתוף תמונות, או Tumblr המהווה את אחת מפלטפורמות הבלוגים המובילות כיום בעולם, ששמה דגש רב על עיצוב. "מה שאינסטגרם וטאמבלר מסמנות זה צריכת תוכן ויזואלי ותנועה מעולמות הטקסט ושימת דגש על הצגת תמונות", אומרת עירון.

קידום עצמאי

תפוז, ישראבלוג וסלונה הן אמנם פלטפורמות מוכרות לבלוגרים אבל גם אתרים ופורטלים ישראליים אחרים מנסים בשנים האחרונות להתגאות באגף בלוגים משלהם - חלקם מצליחים לשמר את המומנטום והעניין ואחרים נכשלים במשיכת קהל ובעדכונים תכופים של הפוסטים. ברשימה זו אפשר למנות אתרים כמו אורנג', שירותי בריאות כללית, xnet ומוטק'ה, פורטל לגיל הזהב.

מגמה שפורחת כבר שנים היא יציאה ממסגרות של אתרים או פלטפורמות שעוטפות ומקבצות עשרות בלוגים, לדרך עצמאית באמצעות שירותים פתוחים יותר כמו WordPress או Blogger. אמנם, אתרים אלה מהווים גם הם אכסניה לבלוגים רבים, אך בעוד שבאתרים הישראליים דואגים לקדם ולדחוף בלוגרים מתוך עמוד הבית, כאן המשימה קשה יותר ומוטלת על כתפיהם של הבלוגרים עצמם.

אפשר לעשות מזה כסף?

אחת השאלות בכל מה שקשור לעולם הבלוגים היא האם ניתן לייצר ממנו הכנסות. הסקר השנתיState of the Blogosphere 2011 של חברת חיפוש הבלוגים Technorati, הראה כי 61% מהבלוגרים בעולם הם חובבנים וכותבים את הבלוגים בעיקר בשביל הכיף. רק עבור 4% מהבלוגרים, כתיבת הבלוג היא מקור ההכנסה העיקרי.

היכולת לעשות כסף מבלוגים קשורה בשני מרכיבים עיקריים: הפופולריות והפלטפורמה. האהדה לבלוג מאפשרת לכותב להרוויח מאפיק הכנסות, כמו מודעות מילים של גוגל שמשובצות בבלוג או מעובדת היותו מפורסם כך שמשלמים לו עבור הכתיבה. אפשרות אחרת היא שיתופי פעולה מסחריים כמו ביקורות של מוצרים, אירועים וכדומה.

אתר תפוז הוא כיום היחיד שמשלם לבלוגרים שלו. "אנחנו משלמים שישה שקלים ל-1,000 צפיות. מדובר ב-CPM (תשלום פר 1,000 חשיפות) די גבוה יחסית לשוק בארץ", מסביר דן חן. "התחלנו את התוכנית ב-2006/7. בהתחלה שילמנו אלפי שקלים בודדים בחודש. עכשיו הסכומים זינקו לעשרות אלפי שקלים בחודש", אומר חן ומוסיף כי יש כבר כמה מאות בלוגים שרשומים לתוכנית התשלומים.

בסלונה המצב שונה: "אנחנו נותנים פלטפורמה חינמית ומתחזקים טכנולוגית, תדמיתית ומערכתית את הבלוגים. שכרו של בלוגר טמון בהפצה ובהכרה שהוא מקבל", אומרת אימי עירון. "כשנגיע למצב של הכנסות גדלות, נחפש מודלים של תמורה".

פלטפורמת בלוגים חדשה לצעירים

מי שחשב שפייסבוק וטוויטר יקברו את עולם הבלוגים יכול להתרשם שהמציאות הפוכה לגמרי. לא רק שהמדיה החברתית משמשת בהרבה מקרים לקידום תכנים מתוך הפוסטים של הבלוגרים אלא שאפילו דור ה-Y, זה שהצמיח והפרה את השימוש בפייסבוק בישראל, מקבל עכשיו פלטפורמה חדשה וייעודית רק לו. זהו סיפור המסגרת שעומד מאחורי זירת התוכן החדשה maveze, שהושקה בשבוע שעבר ומשמשת כפלטפורמת בלוגים עבור צעירים.

"חיפשנו תוכן רלוונטי שיוגש לנו ממקור ראשון ובגובה העיניים ולכן בלוגים היא התשובה הנכונה לצורך הזה", מסבירה טל וולקוביץ', מייסדת-שותפה ומנהלת תחום הדיגיטל במשרד היח"צ טריוואקס-סאסי-אהרוני. "התוכן שלנו מותאם להרגלי הצריכה של צעירים - תוכן קצר, עד 500 מילה לפוסט, והרבה תוכן של וידיאו. החזון הוא שבעתיד 50% מהאתר יהיה וידיאו. זה יכול להיות וידיאו-בלוג או הפקות וידיאו כמו סדרת אינטרנט".

הכתבה פורסמה במקור באתר feeder של גלובס




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך