בנות, מה עם מפות?

העוף בתפוזים של עין חרוד איחוד, הטייגלך של כנרת ועוגיות השמרים של יענק'לה מנען. הספר "חדרוכל" הוא ספר חובה לקיבוצניקים – בעיקר לשעבר – חובבי נוסטלגיה ואוכל

צלחת על מגש חדר אוכל

בשנים האחרונות נהיה נורא אופנתי בקרב קיבוצניקים לשעבר לקטר על ילדותם בקיבוץ ועל הצלקות שהיא השאירה בהם. מבלי לזלזל בצלקות האלה, כשתשימו בחדר אחד שני קיבוצניקים לשעבר תגלו שמהר מאוד הם עוברים להעלאת זכרונות נוסטלגיים, ועסוקים יותר בסיפורים המשעשעים מאשר בטראומת שומרת הלילה.

משום כך "חדרוכל", ספרם החדש של אסי חיים ועופר ורדי הוא כזה ספר גאוני. כמו שאומרת כותרת המשנה שלו – "סיפורים / מתכונים / קיבוץ" – הוא הרבה יותר מספר בישול. נכון שיש בו כמה מתכונים נפלאים (למשל הטייגלך של קבוצת כנרת, שעליו כתבתי פה בסלונה כבר לפני כמה חודשים), אבל העיקר, לדעתי, הוא דווקא הסיפורים. זאת תהיה מתנת חג נהדרת לכל מי שחי פעם בקיבוץ, גם אם הוא לא בשלן (ועל אחת כמה וכמה אם הוא כן).

ומתוך הספר, קבלו את הסיפור של העוף בתפוזים של עין חרוד איחוד, שכולל בתוכו גם את סיפור הפילוג ההיסטורי.

* אגב, כותרת הפוסט הזה היא משפט מיתולוגי שנאמר בחדר האוכל של קיבוץ מצובה, שאמנם לא תרם שום מתכון לספר, אבל הוא ממוקם מאוד גבוה בפנתיאון של כל הקיבוצניקיות לשעבר שעובדות בסלונה.

עין חרוד איחוד: על כרעי הפילוג

"תגרות בעין חרוד", זעקו כותרת העיתונים בתחילת שנות ה־50. אלה היו הימים שבהם נחצו הקיבוצים, ומאבקים מרים התנהלו בין תומכי מפ"ם והקיבוץ המאוחד, שהאמינו בבריה"מ ובגוש המזרחי, לבין המפא"יניקים מהאיחוד שנטייתם הייתה מערבה. כשנראה היה שאי אפשר עוד לכסות על המחלוקות, הוחלט להתפלג וחברי "האיחוד", שהיו הרוב, החליטו לעזוב. קו גבול נמתח בין בתי הקיבוץ ונקרא בהלצה "קו ה־38", על שם קו הגבול בין קוריאה הצפונית לזו דרומית, שהיה זירת התגוששות בין הגוש הקומוניסטי למדינות המערב באותה תקופה.

אבל איפה אוכלים בינתיים עד שבונים קיבוץ חדש? באותו חדר אוכל שנחצה לשניים בקו הפרדה דמיוני. מצד אחד החברים מהאיחוד, ומהצד האחר – המאוחד.

אלה שהיו פעם חברים, שותפים, והקימו את הקיבוץ יחדיו, מצאו את עצמם כל אחד בצד שלו, אוכלים מזון שונה באותו מבנה גדול. משפחות נחצו לשניים; בצד אחד ישב האב, באחר הבן, ובצלחות תבשילים שונים, שגם אם נעשו בהקפדה – טעמם היה מר כמו המבטים משני צדי המתרס.

עם השנים התפוגגה האיבה והלכה, וכל קיבוץ פנה לדרכו, בעוד קו הגבול, כביש קיבוצי צר, עדיין מפריד בין השניים. ואיפה אכלו טוב יותר? תלוי את מי שואלים. ב"איחוד" משוכנעים שהדשא שלהם ירוק יותר, ודאי בכל מה שקשור באוכל.

לראיה הם מציגים את נחמה בן ישראל, אשפית הבישול, שהביאה לקיבוץ גאווה גדולה. "נחמה שלנו הפכה לשיחת היום בפי כל", נכתב ב"יומן עין חרוד" ב־1965, קצת אחרי שנבחרה ל"מלכת המטבח" במחוז הגליל. "לנחמה – כל הכבוד! אכן ראויה את למקום שאליו הגעת, זאת נעיד כולנו. הבישול בידייך – אמנות. גם לב וגם נשמה מושקעים בו", מתפייטים ביומן הקיבוץ על נחמה ועל המנה שזיכתה אותה בתואר – "תרנגולת ממולאה חבושים ברוטב תפוזים". לאחר הניצחון הוגשה המנה הזו ל־700 חברי הקיבוץ בחגיגה גדולה.

מאז אותו ניצחון היסטורי עברה המנה לאורך השנים גלגולים והתאמות שונות. את העוף הממולא החליפו כרעיים, ועל החבושים, שהתקשו להשיג, ויתרו.

אבל מי שמזדמן לקיבוץ יכול למצוא בתפריט, גם אחרי כל כך הרבה שנים, את המעדן של עין חרוד איחוד – עוף ברוטב תפוזים. עם השנים והתהפוכות שעברו על הקיבוץ גם המתכון עבר עדכון והוא מדגים איך אפשר להישאר נאמן למרכיבים הבסיסיים.

עוף בתפוזים, המתכון המקורי

המתכון הזוכה של נחמה בן ישראל, 1965

החומרים (ל-4 מנות):

תרנגולת שלמה

כף מלח

כף אבקת מרק

קורט פלפלת (פפריקה)

קורט זנגביל

2 חבושים

כף קמח

לרוטב:

כף חומץ יין

50 גרם סוכר

2 כפות ליקר קירסאו

כוס מיץ תפוזים

פטרוזיליה

פרוסות תפוזים על קליפתן

אופן ההכנה:

מורחים את התרנגולת מבפנים ומבחוץ בכל התבלינים וממלאים אותה חבושים שקולפו ונוקו. מקמחים אותה מבחוץ ואופים בתנור חם, יוצקים עליה מפעם לפעם מן הרוטב, עד שהיא רכה, אפויה ומוכנה לאכילה.

את הרוטב מכינים כך: מערבבים במחבת את הסוכר בחומץ ומבשלים עד שהסוכר יזהיב.

לאחר מכן מוסיפים את מיץ התפוזים והליקר ומביאים עד רתיחה.

כאשר התרנגולת מוכנה, עורכים אותה על צלחת הגשה נאה, ומקשטים בפרוסות התפוזים ובפטרוזיליה.

.


עוף בתפוזים 2012

המתכון העדכני שמוגש בעין חרוד איחוד

החומרים (ל-6 מנות):

6 כרעי עוף טריות ושטופות

2 כפות שמן זית

לרוטב:

2 כפות עלי תימין טרי

½1 כוסות מיץ תפוזים סחוט טרי

¼ כוס רוטב צ'ילי מתוק מוכן

4 כפות רוטב סויה מוכן

1 כף גדושה שום כתוש

1 כף פלפל שחור גרוס

לקישוט:

מלח גס לפי הטעם

1 תפוז פרוס לפרוסות

אופן ההכנה:

1. מחממים תנור ל־170 מעלות.

2. מושחים את הכרעיים בשמן זית ושמים בתבנית.

3. מכינים את הרוטב: מערבבים היטב את כל המרכיבים ויוצקים על הכרעיים.

4. זורים על הכרעיים את המלח הגס ומקשטים בפרוסות התפוז ואופים בתנור במשך כ־50 דקות או עד שמשחים.

.

"חדרוכל – סיפורים / מתכונים / קיבוץ", מאת: אסי חיים ועופר ורדי, הוצאת LunchBox

.

לקראת ראש השנה מתגייסת סלונה לעזרת ארגון "לתת", כדי שלא תישאר אף משפחה ללא ארוחת חג. היכנסו לעמוד של סלונה באפליקציה של "לתת", תרמו כמידת יכולתכם ו/או הפיצו את הקישור: http://www.give2gether.com/projects/latet-2012.Saloona/

צילום: אסי חיים מתוך הספר "חדרוכל – סיפורים / מתכונים / קיבוץ"