איך לצלם אוכל מבלי לדעת לבשל

סיון אסקיו אולי לא יכולה ללמד אתכם לבשל, אבל היא בהחלט יכולה ללמד אתכם איך לצלם אוכל. הנה 7 כללי הזהב שלה

פירות יער על מגש עץ

הרבה זמן חשבתי שכדי לדעת לצלם אוכל, צריך לאהוב אחד מהשניים: צריך לאהוב לאכול וצריך לאהוב לבשל. מאחר ואני לא אכלנית גדולה או אכלנית מתוחכמת (אני מסתפקת בלחם טוב, גבינה טובה וכוס למברוסקו בצד) ובישול זה ממש לא הצד החזק שלי (ועדיף שאני לא אפרט) והזיקה שלי למטבח מסתכמת בשתי כוסות קפה בבוקר או פרוטאין שייק (מה לעשות, מטבח ניו יורקי) נרתעתי הרבה זמן מלצלם אוכל. אבל קורס צילום קצר ומורה מאוד יצירתית, למדו והוכיחו לי אחרת.

אני לומדת את רזי המקצוע מה food stylist
אני לומדת את רזי המקצוע מסטייליסטית מזון

.

מאחר וכמעט לכל אחד מאיתנו יש היום בלוג של אוכל, עיצוב, לייפסטייל (מחק את המיותר) או טמבלר כזה או אחר, ואני רואה את החברות שלי מוסיפות תמונות של אוכל בפינטרסט, הנה כמה טיפים על איך לצלם אוכל ולהשאר בחיים, או איך לצלם אוכל בתנאים בסיסיים מבלי ציוד מתוחכם ומבלי דיפלומה של קורדון בלו.

סיון אסקיו, צילום אוכל

להיות מוכנים

עוד לפני שאתם מתחילים לבשל או להכין את האוכל, תוודאו שיש לכם את שאר הדברים (פרט לאוכל) שמשלימים את התמונה: כלי הגשה, אביזרים נלווים (מפיות, קישוטים, מפות, במקרה שלי גם גלויות) ציוד תאורה (מינימלי ואני אפרט) וחצובה. (יכול להיות גם חצובה קטנה לשולחן). הדבר האחרון שאתם רוצים לעשות זה למהר בזמן הצילומים. כי צילומים של אוכל יכולים לקחת הרבה זמן. ועוד דבר: אל תצלמו כשאתם רעבים. תאכלו משהו קודם, כדי שלא תתפתו לאכול את מה שאתם מצלמים (הוכח מדעית)

אל תשתמשו בפלאש

כל צלם אוכל או סטייליסט של צילומי אוכל יגידו לכם שלפעמים התאורה חשובה יותר מהאובייקט עצמו. וזה נכון. לתאורה יש כוח עצום ליצור אווירה, לרכך, להדגיש טקסטורה, לטשטש וכדומה. אבל בצילומי אוכל אין צורך להשתמש בפלאש (אלא אם כן זה בתור פלאש משלים לתאורה צדדית). פלאש בדרך כלל יוצר אווירה יותר 'נוקשה' ולכן ברוב המקרים כדאי להשתמש באור טבעי ליד החלון או מחוץ לבית. הזמן הטוב ביותר של היום הוא שעות הבוקר המאוחרות עד אחר הצהריים המוקדמות, ואם מזג האוויר הוא סגרירי ומעונן, אז אפשר להשתמש בתאורה רכה ומשלימה, שאפשר ליצור עם מקור אור אחד ועם רפלקטורים לבנים (יכול להיות נייר לבן או בריסטול) שמחזירים את האור אל האוכל (תלוי בזווית שמחזיקים את הרפלקטור)

לדעת איך לשנות את התאורה ולשלוט בה

התאורה תופסת מקום מאוד מרכזי בצילום אבל צריך לדעת איך לשלוט בה ואיך לתפעל אותה. אם האור שמגיע מהחלון הוא חזק מדי, (שמש חזקה מדי) אפשר לנטרל אותו עם נייר אפייה או בד לבן דק. (בד ריכוך כמו בד משי) אם אתם רוצים צללים על הצד הימני של האוכל, ודאו שמקור האור מגיע מצד שמאל. וכמובן, אפשר ליצור רפלקטורים של 'עשה זאת בעצמך': להשתמש בלוח לבן (אני תמיד משתמשת בקאפה לבנה או שחורה, תלוי מה האפקט שאני רוצה ליצור) אפשר להשתמש ברדיד אלומיניום שמחזיר אור ויוצר אפקט יפה, או לכסות את הקאפה ברדיד אלומניום כדי ליצור לוח שמחזיר אור

חצובה

אין ספק שלצילומי אוכל, חצובה זה דבר חשוב. לא תמיד תנאי הצילום יהיו אידיאלים ולפעמים אנחנו צריכים לסגור צמצם ולהוריד מהירות כדי שיכנס יותר אור. חצובה תדאג לזה שהתמונה תצא חדה וברורה ולא מטושטשת . אם אין לכם חצובה, אתם יכולים להניח את המצלמה על בסיס של ספרים לדוגמא. אבל בלי שום קשר ותמיד ליתר בטחון, חפשו את פונקציית ייצוב תמונה במצלמה כדי להפחית טשטוש

עדשה

זו יכולה להיות לפעמים שאלת השאלות באיזו עדשה להשתמש. הרבה תלוי גם מה רוצים להראות בתמונה. ברוב המקרים כדאי להשתמש בעדשות מהירות (צמצם נמוך 1.4 לדוגמא) או עדשת מאקרו. אני ברוב המקרים משתמשת בעדשת 50 מ"מ (צמצם 1.4) או עדשת 35 מ"מ (צמצם 1.8). יש פעמים שאני משתמשת גם בעדשת מאקרו 105 מ"מ (צמצם 2.8)

זוויות צילום

כדי ליצור צילום מעניין, צריך מאוד לדעת באיזו זווית צילום הכי מתאימה. אני יכולה לגלות לכם שהרבה מזה בא מניסוי וטעייה. בעוד שרוב הצילומים נראים טוב מזווית של 30 מעלות, זה מאוד חשוב לדעת מה אובייקט הצילום. אם מצלמים ערימה של פנקייק לדוגמא או כריכים אחד על השני, או כל מזון מוערם (כמו לביבות ועוגיות), כדאי לפעמים להוסיף כדור גלידה או כדור אחר (אורז, פירה וכו') כדי להדגיש את גובה הערימה. אני מאוד אוהבת לצלם אוכל מלמעלה (זה די ברור מהתמונות שצילמתי) אבל לפעמים כדאי לקחת את המצלמה אחורה כדי לתפוס זווית צילום אחרת או את כל מנת האוכל ולא רק חלק ממנה. אם אתם מצלמים אוכל חתוך, כדאי להציג את המזון בשלמותו או לחתוך רק צד אחד שלו

אביזרים נלווים

מאוד כדאי לתת מחשבה על הסטיילינג של האוכל והסביבה בה אנחנו מצלמים אותו. סטיילינג של אוכל, הכוונה איך האוכל מוגש ומסודר על כלי ההגשה (שילוב של צבע, מרקם, טריות) וכדאי ברוב המקרים לבחור בכלים קטנים יחסית כדי שהאוכל לא 'ילך לאיבוד'. סטיילינג של הסט כולל שימוש באביזרים כמו מפות, מפיות, כלי הגשה, סכו"ם, פרחים לדוגמא. יש אנשים שהם סטייליסטים של צילומי אוכל. אם אין לכם תקציב לעבוד עם אחד כזה, אני ממליצה לבדוק כמה אתרים של צילומי אוכל או מגזינים שונים כדי לקבל השראה

ולסיכום, שגם זה פרט שכדאי לזכור. כמו שאומרים תמיד שעם האוכל בא התיאבון, כך גם עם צילום. ככל שתצלמו יותר ותתנסו יותר, כך תהיו יותר טובים. תראו מה עובד ומה לא עובד. תנסו זוויות צילום שונות על אותו סט, תזיזו את האביזרים ממקום למקום, תנסו משהו שלא ניסיתם קודם. תלמדו את עצמכם, תקבלו השראה מבלוגים, מגזינים או אתרים מסויימים, תעשו טעויות (כי רק מטעויות לומדים) ותהיו יצירתיים.

לתמונות נוספות

כל התמונות מאת סיון אסקיו. כל הזכויות שמורות

סיון אסקיוסיון אסקיוסיון אסקיוסיון אסקיוסיון אסקיוסיון אסקיוסיון אסקיוסיון אסקיוסיון אסקיו

.

לבלוג של סיון אסקיו

צילום: סיון אסקיו